Recht op compensatie bij vluchtvertraging


21 oktober 2019 om 21:10 door

Wanneer uw vlucht langer dan 3 uur vertraagd is of zelfs geannuleerd wordt, is dat ontzettend vervelend. U komt later aan op uw bestemming, waardoor u mogelijk belangrijke activiteiten of uw aansluiting naar uw volgende bestemming mist. Bovendien duurt het vaak lang voordat u weet waar u aan toe bent en alsnog kunt vliegen.

Goedkoopste bij vluchtvertraging
Over het algemeen doen luchtvaartmaatschappijen er alles aan om problemen te voorkomen en ze zo snel mogelijk op te lossen. Maar wanneer heeft u recht op compensatie bij vluchtvertraging of -annulering? ReisRecht is het goedkoopste buro als uw vlucht vertraagd is en u hulp wilt bij het indienen van een claim. Ook voor andere problemen met betrekking tot uw vakantie kunt u bij ons terecht voor advies en juridische hulp.

Waar heeft u recht op bij vluchtvertraging?
Er zijn een aantal verschillende dingen waar u recht op heeft wanneer uw vlucht langer dan 3 uur vertraagd is op de eindbestemming:

Plaats op een nieuwe vlucht
Wanneer uw vlucht te laat vertrekt moet de luchtvaartmaatschappij u een nieuwe vlucht aanbieden, zodat u zo snel mogelijk alsnog op uw bestemming aankomt. Dit kan bij de maatschappij zelf, maar u kunt ook met een andere luchtvaartmaatschappij vliegen. Wel dient dit in overleg te gebeuren.

Vaak kunt u tevens de spaarpunten van het frequent-flyerprogramma claimen, ook wanneer u omgeboekt wordt naar een andere luchtvaartmaatschappij. Is de vertraging langer dan 5 uur? Dan kunt u ervoor kiezen om niet verder te reizen. De luchtvaartmaatschappij is dan verplicht om u de kosten van het ticket terug te betalen en u een gratis terugvlucht naar uw vertrekpunt aan te bieden.

Tegoed overnachting en maaltijd
Bij vertragingen langer dan aan aantal uren is de luchtvaartmaatschappij verplicht om de kosten te vergoeden die de passagiers moeten maken. Bij vertragingen en annuleringen bieden luchtvaartmaatschappijen hun passagiers meestal tegoedbonnen aan, waarmee u op het vliegveld eten en drinken kunt kopen. Zo nodig wordt er ook een overnachting voor u geregeld. Deze bonnen en overnachting kunt u gerust accepteren zonder dat het gevolgen heeft voor andere regelingen of de compensatie voor de vluchtvertraging.

Financiële compensatie
Om het tijdverlies door de vluchtvertraging goed te maken, heeft u onder bepaalde voorwaarden recht op financiële compensatie. De hoogte van het bedrag hangt af van de duur van de vertraging en de vliegafstand. Soms bieden luchtvaartmaatschappijen tegoedbonnen of travelvouchers aan in plaats van een geldbedrag. Dit hoeft u echter niet te accepteren.

De compensatie waar u mogelijk recht op heeft wordt betekend over het aantal uren dat uw vlucht vertraagd was op de eindbestemming. Dus ook in het geval een aansluitende vlucht gemist wordt. Het bedrag waar u per reiziger recht op heeft in het geval van een vertraagde of geannuleerde vlucht, is als volgt:

Wanneer heeft u recht op compensatie?
Al wanneer de vlucht meer dan 2 uur vertraagd is bij vluchten die minder dan 1500 kilometer vlogen, heeft u recht op compensatie. Wanneer u meerdere vluchten achter elkaar heeft, die in één boeking zijn gekocht, is de luchtvaartmaatschappij die de eerste vlucht uitvoert ook aansprakelijk voor de overige vluchten, zelfs wanneer deze door een andere maatschappijen uitgevoerd worden.

Wanneer heeft u geen recht op compensatie?

Wanneer er sprake is van buitengewone omstandigheden (overmacht) en de luchtvaartmaatschappij de problemen dus niet had kunnen voorkomen, hebben passagiers geen recht op financiële compensatie. Technische mankementen en stakingen van het eigen personeel vallen in principe niet onder overmacht.
Ook problemen op een vliegveld van niet-eigen personeel vallen niet onder de verantwoordelijkheid van de luchtvaartmaatschappij. Zo hadden reizigers tijdens de tankstoring op Schiphol in juli 2019 in beginsel geen recht op financiële compensatie voor hun vertraging.

Andere situaties die wel als overmacht gezien worden, waarbij u dus geen recht heeft op compensatie, kunnen de volgende zijn:

Pas echter op; vele luchtvaartmaatschappijen beroepen zich standaard op een ATC-restrictie, safety-reasons, weersomstandigheden enzovoort. Dit dienen zij echter te bewijzen. Het is vaak een excuus of beleid om deze afwijzingen zo te omschrijven. Laat u dan verder informeren.

Hoe kunt u compensatie krijgen?

Om compensatie te krijgen, kunt u de luchtvaartmaatschappij een schriftelijk of digitaal verzoek sturen, waarin u aangeeft dat u volgens de Europese wetgeving recht heeft op financiële compensatie.

We begrijpen echter goed dat u geen zin heeft in al dat gedoe, aangezien u al veel heeft moeten regelen vanwege de vertraging. Neem daarom contact op met ReisRecht. Wij nemen u al het werk uit handen en zorgen dat u krijgt waar u recht op hebt. Zeker daar waar wij het goedkoopste kantoor zijn dat u bij kan staan. ReisRecht rekent, zonder extra kosten of kosten in het geval van een procedure, slechts 15% exclusief BTW, ofwel 18,15% effectief indien wij de compensatie bewerkstelligen voor u als uw vlucht vertraagd of geannuleerd is. Indien u dit vergelijkt met een claimservice van bijvoorbeeld de Consumentenbond (bij succes bijna 40% kosten), is het ontzorgen door ReisRecht veel gunstiger.

ReisRecht het goedkoopste kantoor bij vluchtvertraging
Of u nu een TUIfly, KLM, Transavia, British Airways, LOT, Eurowings, Air Europa, Corendon of andere vlucht kende, wij staan u graag bij. U wilt natuurlijk niet te veel betalen voor hulp bij uw claim. Bij ReisRecht betaalt u slechts 15% exclusief btw over het te ontvangen bedrag. Voor dit tarief handelen we uw claim volledig af; er zijn geen bijkomende kosten.
Wordt de compensatie niet toegewezen en ontvangt u dus geen geld? Dan betaalt u ons uiteraard ook niets. Wij komen overigens zelf uit de reisbranche en werken samen met andere luchtvaartspecialisten. Wij zijn thuis in alle procedures, de formele documenten die de luchtvaart kent, de regelgeving etc.

Wat heeft u nodig voor een compensatieclaim?
Bewaart u in ieder geval uw reisdocumenten en bonnen van eventueel gemaakte kosten, zodat u deze kunt gebruiken als ondersteuning voor uw claim. Een kopie e-ticket is noodzakelijk, en zo mogelijk uw boardingcard of bagagetag van de airline is meegenomen.

Tot wanneer kunt u uw claim neerleggen?
Wanneer uw vlucht vertraagd of geannuleerd is door de luchtvaartmaatschappij, kunt u tot twee jaar na de vluchtdatum een claim indienen. Al die tijd staan de specialisten van Reisrecht voor u klaar als goedkoopste bureau als uw vlucht vertraagd is. In Duitsland kan dit tot 3 jaar na datum gerekend vanaf 31 december in het jaar dat het incident plaatsvond. Zo kent elke lidstaat zijn eigene vervaltermijn.

Contact opnemen met ReisRecht
U kunt ReisRecht op verschillende manieren bereiken voor hulp bij problemen met uw vertraagde vlucht of uw vakantie. Wilt u een claim indienen vanwege een vertraagde of geannuleerde vlucht? Dan kan direct via het claimvenster op onze website. Voor vragen kunt u ons ook altijd vrijblijvend e-mailen via info[AT]reisrecht.nl.

Meer nieuws

Wij gaan door als u niet verder komt