Vlucht vertraagd of geannuleerd
De Europese Verordening EG 261/2004 heeft als doel een hoge bescherming van de rechten van passagiers te waarborgen. Reizigers waarvan de vlucht met meer dan 3 uur is vertraagd hebben in veel gevallen recht op compensatie. Een vergoeding voor het feit dat hun vlucht vertraagd, overboekt of geannuleerd is.
Oorsprong
Jaren geleden overboekten luchtvaartmaatschappijen or reisorganisaties hun vluchten op basis van de historische cijfers die zij hadden . Als een bepaald percentage altijd al annuleerde, waarom zou je hier dan geen rekening mee houden? De luchtvaartmaatschappij hield hier gewoon al rekening mee en verkocht meer stoelen dan zij werkelijk had op de vlucht of maakte gewoonweg fouten. Brussel wilde hier een halt toe roepen. Het overboeken van vluchten lijkt inmiddels verminderd. In de reisbranche komt dit natuurlijk nog wel af en toe voor, maar niemand heeft hier baat bij lijkt het. Men wil een tevreden klant of passagier. Een overboeking helpt daar niet bij.
Vlucht vertraagd
De Europese wetgeving ging uit van de overboeking of annulering die bestraft moest worden. De reiziger zou een vergoeding krijgen indien de overboeking, annulering van een vlucht of de vluchtwijziging, binnen 2 weken voor vertrek bekend, tot ongemak zou lijden. Hiervoor kon de passagier of consument compensatie claimen. Die compensatie werd vastgesteld voor een bedrag tussen de 125 euro en 600 euro per persoon. De vergoeding voor de vluchtvertraging, annulering van de vlucht of wijziging is afhankelijk van de vliegafstand én oorzaak.
Vlucht vertraagd
Een arrest van het Hof van Justitie van de Europese Unie bracht verandering in de gevolgen van de vertraagde vlucht. Een vluchtvertraging van meer dan 3 uur op de eindbestemming, aldus het Sturgeon arrest, bracht net zoveel ongemak met zich mee als een geannuleerde of overboekte vlucht die met meer dan 3 uur vertraagd was. Dit geldt ook als er een aansluitende vlucht was geboekt, lieten latere arresten zien. Bepalend is de vluchtvertraging op de eindbestemming. Voorwaarde is wel dat het om een zelfde ticketnummer gaat of PNR, one-ticket zoals het ook wordt genoemd.
Buitengewone omstandigheden
Meestal beroepen luchtvaartmaatschappijen zich op de eenvoudige bewering dat sprake was van restricties ATC, weersomstandigheden of safety-reasons. Sommige luchtvaartmaatschappijen stellen zelfs nog dat een technisch mankement een buitengewone omstandigheid is die geen recht geeft op compensatie of vergoeding in het geval van een vluchtvertraging of annulering van de vlucht. Dat is echter onjuist. Een technisch mankement dient in principe altijd te leiden tot compensatie als de vlucht met meer dan 3 uur vertraging op de eindbestemming aankomt. Dat is slechts anders als het een fabrikagefout betreft, een birdstrike of in een bijzonder geval het gevolg van blikseminslag.
Notoire overtreders
In de loop der jaren en mede ook als gevolg van onderzoeken van de Europese Commissie, Europese Rekenkamer of de toezichthouders, voldeden sommige airlines aan hun verplichting. Ook de diverse juridische firma’s of claimbureaus droegen hier flink aan bij. De diverse claimbureaus of een firma als de onze heeft voor baanbrekende jurisprudentie gezorgd.
De Verordening spreekt van een compensatieplicht, tenzij…Het betreft geen vorderingsplicht of recht. De luchtvaartmaatschappij moet voldoende argumenten leveren om zich te kunnen bevrijden van deze plicht. Zij moet aantonen. Na de vele onderzoeken in Europa blijkt nu weer dat airlines als KLM, TAP, Vueling, Iberia, Lufthansa en British Airways zich ervan afmaken met een simpele stellingname. Vueling, British Airways en Iberia behoren overigens tot dezelfde groep en moedermaatschappij; IAG. Notoire overtreders, evenals TAP. Indien u als antwoord de ATC restrictie, weeromstandigheden of safety reasons verkrijgt, laat dit dan controleren. Als u al antwoord krijgt. Vueling, TAP en Iberia lijken hier nagenoeg niet aan te voldoen. Dat geldt ook voor Air Arabia en vele Turkse airlines. In alle gevallen echter, ook bij airlines als Austrian, LOT, Eurowings, TUIfly, United Airlines, Royal Air Maroc en American Airlines raden wij u aan een afwijzing te laten controleren. Als u zelf geen zin heeft om de luchtvaartmaatschappij aan te schrijven, zijn er genoeg bedrijven die u kunnen bijstaan.
Duurkoop en goedkoop
Vele zogenaamde claimbureaus vragen de hoofdprijs. Naast percentage van 20% tot wel 29% betaalt u ook nog administratiekosten. Zelfs bij de Consumentenbond bent u bijkans als duurste uit. De goedkoopste lijkt overigens ReisRecht. Dit blijkt uit het eigen onderzoek van de Consumentenbond. Zie hier
Principieel
ReisRecht heeft als enige belangenbehartiger van consumenten jarenlang gestreden voor een simpele oplossing. Via het bestuursrecht. De toezichthouder, de zogenaamde NEB (National Enforcement Body) diende te handhaven. Ervoor te zorgen dat luchtvaartmaatschappijen de regels naleefden en hierdoor claimbureaus overbodig zouden worden. Marinus Hoorntje en Frans de Bray hebben dit tot aan het Hof van Justitie van de Europese Unie bepleit. De Raad van State in Nederland stak hier eerder een al dan niet terecht stokje voor. Zij liet prejudiciële vragen stellen aan het Hof van Justitie van de EU. Die beantwoordde de vragen als verondersteld door de Raad van State. De toezichthouders hoefden het recht op compensatie in het geval van vluchtvertraging, overboeking of annulering niet op individueel niveau af te dwingen. Te handhaven. Wat dan als niet-individueel wordt gezien is nog steeds de vraag. Het gevolg is dat er duizenden en duizenden rechtzaken gevoerd worden om het recht op vergoeding als uw vlucht vertraagd of geannuleerd is af te dwingen. Ook tegen airlines als TUIfly, Transavia, KLM, Eurowings, LOT, KLM, Easyjet en Ryanair. De airlines als Iberia, Vueling, Lufthansa, TAP, Air Arabia en Royal Air Maroc lappen de wetgeving echter doorgaans geheel aan hun laars op het moment van dit schrijven. De toezichthouders probeerden het nog in een enkel geval, maar er bleef weinig tot niets over van hun zaak. Zie de zaak tegen Vueling hier.
No cure no pay en goedkope claimbureaus
Niet voor niets ontstonden er steeds meer claimbureaus. Zoals gezegd is ReisRecht daarbij vaak de goedkoopste. ReisRecht heeft de rechtszaak voor de Raad van State en het Hof van Justitie van de EU verloren. Wij hoopten die te winnen in het belang van reizigers. Nu proberen we principieel de goedkoopste te zijn of blijven. Men kan van alles vinden van de claimbureaus, maar zij helpen wel de reiziger of passagier. Een advocaat is duur en de kosten van een procedure wegen vaak niet op tegen de winst van compensatie. De kosten voor een advocaat worden ten slotte slechts deels vergoed. Daarbij is ook de specifieke kennis noodzakelijk. ReisRecht heeft gewerkt in de reisbranche, bij de overheid en kent de luchtvaartbranche als geen ander. Wij zijn specialisten op het gebeid van Europese en Internationale Luchtvaartwetgeving en kennen ook de procedures en documenten waarover een airline beschikt. Wij hebben in het verleden ook zelf zitting gehad in de Geschillencommissie Reizen, hebben een groot netwerk en staan consumenten, bedrijven en overheid bij op het gebied van reis- en vervoersrecht.
Vakantie klacht
ReisRecht staat overigens consumenten bij op allerlei gebied. Ook als uw vakantie niet goed verlopen is. De ANVR-reizigersvoorwaarden, vervoersvoorwaarden en wet kennen geen geheimen voor ons. Uw hotel overboekt, reisdatum gewijzigd, meerkosten die u moet betalen of een nare vakantie? Wij helpen u graag.
Succesvolle vorderingen
ReisRecht heeft al duizenden reizigers geholpen met claims – vorderingen – tegen TUIfly, LOT, Eurowings, United Airlines, Etihad, Emirates, Kenya Airways, KLM, Air France, Transavia, Royal Air Maroc, Brussels Airlines, Lufthansa, Easyjet, Ryanair, Flybe, American Airlines, Delta, TAP, Vueling, Austrian, Laudamotion etc. Dit betekent zeker niet dat wij altijd de vordering of compensatie bewerkstelligen. Wij zijn objectief en onafhankelijk. De luchtvaartmaatschappij kan ook gewoonweg gelijk hebben en de vergoeding terecht afwijzen. En een snelle oplossing is er lang niet altijd. In het andere geval bestonden de no cure no pay of juridische firma’s ten slotte niet eens.
Vlucht vertraagd, geannuleerd of vakantieklacht? Of u bent een startup of reisbedrijf dat advies nodig heeft?
Mail ons verblijvend of vul het formulier in en wij reageren zo snel als mogelijk om u te helpen. Wij staan overigens ook het reisbedrijf bij dat consumentenrechten eerbiedigt en ernaar wil handelen. Advies of algemene juridische vraag? Ook dan staan wij u graag bij.
Meer nieuws