Air Berlin naar faillissement
De voornaamste aandeelhouder van Air Berlin, Etihad Airways, zal Air Berlin niet langer financieel steunen. De Bundesregering heeft Air Berlin een overbruggingskrediet van 150 miljoen euro in het vooruitzicht gesteld. Air Berlin kan hierdoor nog (even) doorvliegen.
Geen positieve voortbestaansprognose
De luchtvaartmaatschappij ziet geen uitkomst meer nadat Etihad de steun heeft ingetrokken. In april deed Etihad nog de toezegging Air Berlin met een kapitaalinjectie van 350 miljoen euro te zullen ondersteunen, verspreid over een periode van 18 maanden. Hiervan is echter al 250 miljoen betaald. Een volgende betaling zou woensdag 16 augustus plaatsvinden. Etihad ziet hier geen heil meer in en heeft nu alle steun ingetrokken. Etihad meent dat Air Berlin zich verder bergafwaarts ontwikkelde en zag geen enkele vooruitgang.
Formeel
Formeel zou Air Berlin niet meer mogen vliegen na de berichtgeving dat de kas leeg is. De steun van de Bundesregering houdt de airline nu nog in de lucht. Air Berlin heeft een verzoek ingediend om zelf het momentum van het feitelijke faillissement te mogen bepalen en inleiden. Air Berlin vliegt nog en men kan nog boeken. Het overbruggingskrediet zou Air Berlin nog maximaal 3 maanden lucht geven.
Lufthansa
Duitse media stellen dat Lufthansa nog steeds geïnteresseerd zou zijn. Lufthansa zou onderdelen van Air Berlin willen overnemen.
Problemen zijn niet van nu pas
Er is weliswaar een overbruggingskrediet en een paar vluchten zullen allicht doorgaan, maar de vraag is wat de
leveranciers doen. Brandstofleveranciers zullen hun geld op de stations (luchthavens) direct willen zien. Als een machine vast komt te staan op een buitenlandse luchthaven ontstaat er een sneeuwbaleffect.
Reizigers
Air Berlin heeft dermate grote problemen gehad, dat ook consumentenorganisaties allicht klachten kunnen gaan indienen bij de autoriteiten/inspecties. Deze moeten ten slotte handhaven, zeker nu Air Berlin in deze staat verkeerd. Air Berlin moet ten slotte aan al haar verplichtingen voldoen, inclusief die m.b.t. passagiersrechten, klachten, compensatie, vluchtvertragingen etc. Dit moge vervelend zijn voor nog vertrekkende passagiers, maar feit is dat Air Berlin al geruime tijd onder vuur lag en de autoriteiten dit ogenschijnlijk door de vingers zien. Een beter of goed geleide airline verkeert hierdoor in een nadeliger positie. De vraag is voorts gerechtvaardigd wat er nu met AlItalia gaat gebeuren. Ook daar had Etihad een positie en loopt een overbruggingskrediet af eind dit jaar. Etihad heeft aangegeven slechts hun positie te willen consolideren al een andere partij geld steekt in AlItalia. Zie ook hier en hier