Air Berlin vraagt staatssteun. Chaos en problemen.


10 juni 2017 om 09:54 door

Air Berlin heeft de deelstaten Berlijn en Nordrhein-Westfalen gepolst om financiële steun te overwegen. Air Berlin heeft de politiek om een onbekend bedrag verzocht om aan de lopende financiële verplichtingen te kunnen voldoen. Tevens probeert zij hiermee eventuele investeerders te kunnen garanderen dat Air Berlin levensvatbaar blijft.

Jaarcijfers 2016
De jaarcijfers van Air Berlin waren ronduit slecht over 2016. Zo moest een verlies genoteerd worden van 782 miljoen euro. Een 75% groter verlies dan het voorgaande jaar. Ook de omzet daalde van 4,08 miljard naar 3,79 euro. En het houdt niet op. In de eerste 3 maanden van 2017 maakte Air Berlin gemiddeld meer dan 3 miljoen euro verlies per dag.

Partnerships en investeerders
Air Berlin blijft zoeken naar investeerders en/of een samenwerking met een reispartner. De samenwerking met TUI liep recent al stuk aldus het FD. Lufthansa lijkt nog in de markt voor een overname, maar vraagt van aandeelhouder Etihad dat deze eerst de enorme schuldenberg van Air Berlin aanpakt. Die lagen al rond de 1,2 miljard, maar lopen steeds verder op.

Voortdurende problemen
Air Berlin kampte al met veel pech vanwege problemen met de afhandeling van bagage op luchthaven Tegel. Zo moesten de twee nieuwe routes op Los Angeles en San Francisco in mei zelfs worden geannuleerd vanwege deze bagageproblemen. Voorts moesten diverse vluchten en routes worden geannuleerd wegens een gebrek aan vluchtwaardige machines en personeel. De Duitse media lijkt de chaos bij Air Berlin dagelijks te coveren. Dat zegt wel iets over Air Berlin.

Klanten uiten zich
Duitse reizigers melden: “Het is tegenwoordig verrassend als een vlucht tijdig vertrekt”, “Niemand neemt de telefoon meer op bij de Hotline. Service from Hell”. Op de Duitse social media wordt Air Berlin continue aangevallen en vragen reizigers zich af of een faillissement nog te voorkomen is. Ook ReisRecht kan overigens getuigen van de abominabele service van Air Berlin. Men reageert nauwelijks nog, helpt de klant niet meer en negeert alle verzoeken om een bereikbaar aanspreekpunt.

Tienduizenden klachten
Medewerkers van Air Berlin klappen steeds meer uit de school over de chaos bij de luchtvaartmaatschappij. Sinds begin 2017 zijn de aantallen klachten dermate hoog opgelopen dat deze door diverse partijen op tienduizenden worden geschaald. Denk daarbij aan de compensatie voor alle vluchtvertragingen, uitgevallen vluchten, annuleringen, bagageproblematiek, service etc.

Insiders
Anonieme medewerkers van Air Berlin stellen in diverse media dat de laatste 5 strategiewijzigingen slechts tot nog meer problemen hebben geleid. Er zijn enorme personeelsproblemen, dit terwijl diverse piloten vrijgesteld zijn van werk bij Air Berlin en aan het Chinese Tianjin Airlines uitgeleend zijn. Zo laat een piloot aan Zeit weten dat hij alleen al voor Düsseldorf in zijn dienstrooster 40 vluchten oningevuld ziet tot einde juni. Als deze al vliegen. Air Berlin bevestigde de personeelsproblemen overigens in de media.

Advies voor nu?
Bezint eer ge begint. Van een airline mag men top-service verwachten, bereikbaarheid en een correcte after-sales. Maar vooral dienen vluchten gewoon te vertrekken en op tijd te vliegen. Wij zien het met grote zorg en ergernis aan. Heb je zelf al problemen gehad met Air Berlin? Een vluchtvertraging of annulering? Laat het ons weten of tip ons.

Meer nieuws

Wij gaan door als u niet verder komt