AlItalia surseanse van betaling


2 mei 2017 om 13:41 door

Reddingsplan afgewezen door werknemers
AlItalia heeft surseance van betaling aangevraagd. Diverse bronnen vrezen een faillissement van AlItalia. De luchtvaartmaatschappij heeft in een recent persbericht het volgende laten weten. “De aandeelhoudersvergadering heeft met grote spijt kennis genomen van de uitkomst van een referendum onder de werknemers. De negatieve uitkomst heeft het onmogelijk gemaakt AlItalia te reorganiseren. Het saneringsplan voorzag in een structurele kostenreductie. Twee derde van deze sanering zou niet gerelateerd zijn aan arbeidskosten. De Italiaanse aandeelhouders en Etihad hadden op basis van de sterke potentiële groei de intentie het plan te financieren met 2 miljard euro.

Directie erkent de moeilijke economische en financiële situatie
De board of directors van AlItalia heeft erkend dat de maatschappij in zwaar weer verkeerd. Ze bevestigt daarbij dat er nu geen mogelijkheid bestaat voor de aandeelhouders om een herfinanciering te doen slagen. Of op korte termijn alternatieven te vinden. De board of directors heeft om die reden een aanvraag tot amministrazione straordinaria ingediend. Dit is een Italiaanse wet, nr 347/2003, die grote bedrijven met minimaal 500 werknemers voor een jaar beschermt tegen een plotseling en ongeremd faillissement. Wij zouden het als een bedrijf ’too big to fall’ kennen. Er zijn wel consequenties aan verbonden. Zo zal AlItalia op zijn minst één onafhankelijke commissaris-ambtenaar moeten toelaten die toezicht zal houden. Deze wordt toegewezen door het Italiaanse Ministerie van Economische Zaken.

Voordeel AlItalia
Er zijn tijdelijk enkele voordelen te benoemen. Zo zullen schuldeisers voorlopig niet rechtens betalingen kunnen afdwingen. Men kan wel claims indienen. De wet is bedoeld om bedrijven de tijd te gunnen te herstructureren of een verkoop voor te bereiden. Het is zelfs mogelijk dat lopende contracten en afspraken aan een derde partij wordt toegewezen. De aangestelde commissaris ziet er voorts op toe dat er een marktconforme prijs wordt betaald in het geval van een verkoop. Lopende rekeningen zullen overigens betaald moeten worden uit de aanwezige cash-flow of middels verkoop van onderdelen van AlItalia.

Brandstof
De belangrijkste vraag is of toeleveranciers zich nog aan afspraken zullen houden. De vraag is daarbij met name of leveranciers nog brandstof willen leveren. Zij willen direct betaald zien. Niet tanken, is niet vliegen.

Bron: zie ook http://www.gop.it/doc_pubblicazioni/19_kdnktppfn9_ita.pdf

Meer nieuws

Wij gaan door als u niet verder komt