Schiphol. Schade claimen?


26 juli 2019 om 08:36 door

Schiphol schade Air Fuel Supply. Waar claim ik schade? Antwoorden op vragen.

Op woensdag konden vliegtuigen door een storing urenlang niet tanken. Het bedrijf Air Fuel Supply, een joint-venture van KLM/Air France en diverse oliemaatschappijen, is verantwoordelijk voor de ontvangst en distributie van de kerosine voor Schiphol. Frappant overigens is dat KLM en Air France aandeelhouder is in Air Fuel Supply en dus zijn eigen kerosineleverancier is.

Reis- en annuleringsverzekering

Het is aan te raden eerst uw reis- en annuleringsverzekering aan te spreken. In de polisvoorwaarden van vele annuleringsverzekeringen staat dat schade, kosten of aanspraak op een vergoeding vergoed wordt bij meer dan 8 uur vertraging. Met name als de vervoersorganisatie niets aan de annulering of vluchtvertraging kon doen. Daar lijkt sprake van. Een luchtvaartmaatschappij, en zeker in deze omstandigheden, kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de situatie die is ontstaan vanwege het niet kunnen tanken. Wijst uw reis- of annuleringsverzekeraar het af, dan kunt u het geschil altijd nog voorleggen aan het Kifid. Zie ook https://www.kifid.nl/

Compensatie vlucht vertraagd of geannuleerd

Normaliter bestaat er bij een vluchtvertraging van meer dan 3 uur op de eindbestemming recht op compensatie. De compensatie als uw vlucht vertraagd, overboekt, gewijzigd of geannuleerd is, ligt tussen 125 en 600 euro en is afhankelijk van de afstand en duur van de vertraging. De Verordening EG 261/2004 en het arrest Sturgeon zet de rechten van passagiers uiteen. In het geval van het tankprobleem op Schiphol van woensdag 24 juli is er in beginsel geen aanspraak mogelijk op deze compensatie als uw vlucht vertraagd is of geannuleerd.

Schade hotelovernachting, maaltijd en eventuele communicatiekosten

Dezelfde Verordening EG 261/2004 voorziet wel in de plicht van de luchtvaartmaatschappij om kosten van maximaal 3 overnachtingen en maaltijden te vergoeden als de reiziger gestrand is. En dus niet kon vertrekken vanaf Schiphol of gestrand was in het buitenland voor de vlucht naar Schiphol. Dit geldt in het algemeen als de reiziger een los vliegticket geboekt heeft of zijn reis zelf heeft samengesteld via verschillende aanbieders.

Schade hotel en kosten indien geboekt via een reisorganisator

Indien de reiziger via een reisorganisator geboekt heeft, als de Europese Richtlijn EG 2015/2302 uiteenzet, dan dient de reisorganisator de kosten van een hotel tot maximaal 3 nachten te vergoeden. Let wel, in principe als het om de terugreis cq reis náár Schiphol betreft. Als de reiziger dus gestrand is in het buitenland. Het moet dan dus wel een pakketreis betreffen. Dit is een reis bestaande uit twee reisdiensten (vlucht + hotel of vlucht + autohuur) geboekt op 1 loket of (web)adres. Er kan echter discussie ontstaan tussen de luchtvaartmaatschappij en reisorganisator wie deze kosten nu moet vergoeden. Sinds de nieuwe wetgeving Pakketreizen (…) is hier nog geen helderheid over verkregen. Het lijkt echter de bedoeling dat u de kosten voor een pakketreis bij de reisorganisator neerlegt. Indien er en los vliegticket is geboekt, spreek dan de luchtvaartmaatschappij aan.

Korte of langere reis. Mag ik kosteloos annuleren?

Indien de reiziger met een pakketreis door de vertraagde vlucht of geannuleerde vlucht niet langer of nauwelijks nog kan genieten van zijn reis, kan de mogelijkheid bestaan om kosteloos te annuleren. Indien de reiziger bijvoorbeeld slechts 2 nachten Londen had geboekt, en de eerste nacht valt al weg, en de alternatieve vlucht na de vluchtvertraging is anderhalve dag later, dan kun je de reisovereenkomst ontbinden. En vragen om een teruggave van de reissom. Het zelf boeken en samenstellen van een reis op internet is daarom niet altijd verstandig. De reiziger kent veel meer rechten als hij een pakketreis boekt via een reisorganisator als Pelikaan, TUI, Suntip, Corendon of Sunweb om er gewoon een paar te noemen. Indien de reiziger een los vliegticket heeft geboekt gaan deze rechten vaak niet op namelijk en is hij of zij afhankelijk van het beleid van de luchtvaartmaatschappij. Heeft de reiziger een langere reis geboekt, dan zal deze – soms helaas – gewoon geduld hebben moeten hebben. Er bestaat in principe geen aanspraak op schadevergoeding bij de reisorganisator voor deze vertraging an sich. Dit hang uiteraard wel af van alle omstandigheden. De reisorganisator kan, als vluchten vanaf Schiphol niet gingen, ook niet toveren en moeilijk snel alternatieven vinden. Het is ten slotte ook nog hoogseizoen. Omringende luchthavens en vluchten bieden dan ook niet snel een uitkomst.

Meerkosten alternatieve vlucht of extra kosten. Zelf extra betalen?

Indien de reiziger een pakketreis heeft geboekt en dus via een reisorganisator of reisagent, dan is die reisorganisatie in beginsel ook verplicht alternatieven te bieden. Nu de situatie een overmachtsituatie lijkt voor de reisorganisator mag hij trachten de meerkosten bij de reiziger neer te leggen. De wet zegt echter feitelijk ook dat de reisovereenkomst gewoon moet worden uitgevoerd. Als de reissom daarom verhoogd wordt, of met een hoog percentage, dan kan de reiziger deze hoge meerkosten weer afwijzen en vragen om zijn reis (kosteloos) te annuleren. Beide partijen zullen daarom vaak een kosten/baten-analyse maken. De reiziger wil ten slotte gewoon op vakantie en de reisorganisator is niet snel of graag van plan reissommen terug te betalen. Gebeurt het aanbieden van een alternatieve vlucht niet of kan dat niet dan kan de reiziger vaak schade vorderen, een prijsverlaging verzoeken of kosteloos annuleren. Als de vlucht vertraagd is of geannuleerd, dan kan de reiziger de reisorganisator dus vragen om een alternatief. Pas op; de situatie kan verschillen per individu.

Aansprakelijkheid Air Fuel Supply

De hamvraag is natuurlijk of Air Fuel Supply aan te spreken is op alle schade. Zowel door passagiers en reizigers als reisorganisatoren en luchtvaartmaatschappijen. De feitelijke oorzaak van de storing zal eerst bekend en beoordeeld dienen te worden. Er lopen al twee onderzoeken naar de feiten. Het zou voorts vreemd zijn als Air Fuel Supply niet verzekerd is tegen schade veroorzaakt of geleden door derden. Een pro-forma aanprakelijkheidsstelling met daarbij het verzoek om de verzekeraar te informeren over de aanspraak zal een eerste stap kunnen zijn. Afhankelijk van de reactie van Air Fuel Supply of haar verzekeraar én oorzaak van de storing zal licht moeten brengen in de eventueel te vergoeden schade.

Nog vragen, rechtsbijstand of advies nodig?

Heeft u vragen, belt u of mailt u ons gerust. Telefonisch geven wij vaak gratis advies op reisgebied, luchtvaart- of consumentenrecht. Wij staan consument, reiziger en MKB-reisbedrijven bij op allerhande gebied.

Zie ook eerder HIER over vlucht vertraagd of vlucht geannuleerd

Meer nieuws

Wij gaan door als u niet verder komt