Ryanair. Nieuwe Kamervragen. Wat doet Dijksma?


4 oktober 2017 om 11:22 door

Is er nu nieuwe email van Ryanair ontvangen of niet?
Onder druk van de Britse toezichthouder heeft Ryanair naar eigen zeggen aan alle gedupeerde klanten die geboekt hadden voor een van de duizenden geschrapte of gewijzigde vluchten een e-mail gestuurd. In de email worden de reizigers geïnformeerd omtrent hun rechten. Cliënten van ReisRecht laten weten niets ontvangen te hebben, ondanks de toezegging aan de Inspectie en de beloftes van Ryanair aan staatssecretaris Dijksma.

Ryanair annuleerde de vluchten van bijna 780.000 reizigers. Conform de Verordening EG 261/2004 (DBC) heeft men dan recht op compensatie als de annulering binnen 2 weken voor vertrek bekend werd gemaakt. Het Verdrag van Montreal (of EG 889/2002) en het geldende consumentenrecht kan ook de grondslag bieden voor het vergoeden van schade buiten deze termijn. Ryanair pleegt gewoon contractbreuk. Ryanair informeerde reizigers niet, onvoldoende en/of bood geen alternatieve vluchten aan van andere maatschappijen of weigerde de meerkosten te vergoeden.

ReisRecht nam al het initiatief de Tweede Kamer te informeren
Zie HIER ReisRecht informeerde Tweede Kamerlid mw. drs. Barbara Visser over de gang van zaken en het uitblijven van enige actie van de toezichthouder in Nederland.

Staatssecretaris Dijksma en ILT
Staatssecretaris Dijksma heeft op de vragen van Tweede Kamerlid drs. Barbara Visser mondeling verklaard dat de Inspectie Luchtvaart (ILT: Inspectie Leefomgeving & Transport) contact heeft opgenomen met Ryanair en dat Ryanair (citaat:) “schriftelijk heeft bevestigd compensatie uit te betalen in geval van annulering”. Op onze vraag aan de ILT dat schrijven te openbaren, stelde de ILT zich direct weer formeel op en verwees dit verzoek naar de officiële WOB-procedure.

De ILT neemt contact op
De ILT heeft op 3 oktober contact opgenomen met ReisRecht en stelde ons in kennis van de nieuwe email die Ryanair alle gedupeerden zou hebben moeten sturen. Dit ná de eerste en onvolledige mail van Ryanair. In de zogenaamde nieuwe email staat dat gedupeerden – naast compensatie – ook contact kunnen opnemen met Ryanair voor alternatieve vluchten buiten die van Ryanair zelf. Dit was een belangrijke eis van de Engelse toezichthouder. De Nederlandse ILT vroeg ons of wij signalen hadden ontvangen waaruit bleek dat gedupeerden niet de nieuwe email hadden ontvangen. Wij hebben diverse cliënten gesproken en deze hadden tot vanochtend vroeg nog niets ontvangen.

Vreemd
Het is bijzonder dat er antwoorden door zowel de staatssecretaris als de ILT worden gegeven, terwijl men kennelijk geen of onvoldoende weet heeft van de feitelijke situatie. Ons is overigens bekend dat er met signalen vrijwel nimmer niets gebeurt door de ILT. De ILT stelt helaas niet de wettelijk hoge mate van bescherming van passagiers voorop. Het opleggen van sancties of boetes is de ILT vrijwel vreemd. De luchtvaartmaatschappijen worden doorgaans de hand boven het hoofd gehouden.

Nieuwe vragen 4 oktober 2017
Zojuist heeft het Tweede Kamerlid drs. Barbara Visser echter nieuwe vragen gesteld aan staatssecretaris Dijksma. Hierin wees mevrouw Visser op de stappen van de Engelse toezichthouder. Zij vroeg staatssecretaris Dijksma wat dit voor de Nederlandse situatie betekent en of de Nederlandse toezichthouder nu ook stappen gaat zetten. Dijksma antwoordde dat ze ‘even moest kijken wat er nu precies gaande is’ en zal schriftelijk reageren…

Europees Parlement
Inmiddels heeft het Europees Parlement gisteravond, op 3 oktober, de kwestie Ryanair besproken met de Europese Commissaris van Transport Mw. Violeta Bulc. Zie hier. Diverse parlementariërs wezen de commissaris erop dat duizenden passagiers verstoken blijven van correcte informatie. Enkele parlementsleden riepen op tot effectievere sancties. Interessanter echter was het verzoek van diverse parlementssleden om de Verordening EG 261/2004 snel aan te passen. Deze was al toe aan vervanging, maar vanwege politieke verschillen was de wijziging on hold gezet.

Kortom
De politiek en Brussel lijken wakker geschud. ReisRecht heeft daarbij ook formele klachten en een verzoekschrift ingediend bij de Europese Commissie, de Europese Ombudsman en de toezichthouders in Nederland (ILT) en Duitsland (Luftfahrt Bundesamt) ten aanzien van het andere schandaal Airberlin. Het wordt tijd dat reizigers én de reisbranche goed gehoord worden. Ook de reisbranche ondervindt veel schade vanwege de problemen met Ryanair, Airberlin en Monarch. Als laatste een oproep:

Klanten ReisRecht stellen niets te hebben ontvangen
Diverse klanten stellen geen voucher, geen email en geen compensatie te hebben ontvangen.
ReisRecht roept daarom alle Nederlandse klanten van Ryanair op om met behulp van een email aan info@reisrecht.nl te laten weten of zij inderdaad een email van Ryanair hebben ontvangen van ná 29 september.

Meer nieuws

Wij gaan door als u niet verder komt