Misleidend; meerkosten


11 februari 2019 om 11:10 door

Reiziger moet extra betalen als faciliteit ontbreekt voor alternatief
ReisRecht wordt recent weer vaker geconfronteerd met een oud, maar nog veel voorkomend verschijnsel. Je hebt geboekt voor een hotel met zwembad of een hotelkamer in de heetste maand van het jaar met airco, maar deze blijken niet geleverd te kunnen worden. Of zijn geheel afwezig.

Reisorganisator is verantwoordelijk voor de meerkosten
Indien een onderdeel van de reis in het aanbod wordt aangeprezen of genoemd, dan heb je daar eenvoudigweg recht op. Dit recht is eenvoudig af te dwingen als het om een pakketreis gaat. Een pakketreis – EG 2015/2302 – is een combinatie van twee reisdiensten zoals een hotel en vlucht. Indien je deze – er zijn kleine nuances – hebt geboekt via één bemiddelaar of reisorganisator, dan is die verkoper de aan te spreken persoon of partij.

Hulppersonen
Het doet niet ter zake of het hotel of de luchtvaartmaatschappij een fout maakte. Gaat het om een pakketreis, dan kun je de verkoper daarop aanspreken. In heel Europa heb je feitelijk dezelfde rechten, en plichten.

Bagage kwijt, zwembad dicht, hotel gaat dicht
Ongeacht de reden, tenzij het een stijging van de vervoerskosten betreft van minder dan 8%, is de verkoper aan te spreken op de eventuele schade. Bepaalde reisorganisaties, en we zagen TUI al enkele malen voorbijkomen, bieden de reiziger een korting, en doen het voorkomen alsof het omboeken naar een acceptabel alternatief voor rekening van de reiziger is. Dit is pertinent onjuist. Er zijn zeker nuances te maken zoals het ontbreken van een föhn geen al te groot drama zal opleveren. Die kan men ten slotte ter plaatse desnoods nog kopen of zelf meenemen. Maar als je als reiziger enigszins aannemelijk kunt maken dat een bepaalde faciliteit belangrijk voor je is, zal de reisorganisator voor een alternatief moeten zorgen, én voor haar rekening.

Andere reisdatum
Dat geldt ook als de datum van de reis (pakketreis) gewijzigd wordt. Als je als reiziger gewoonweg niet anders kan dan reizen op de oorspronkelijk geplande datum, zal de organisator een alternatief moeten bieden.

Hulp nodig of advies
ReisRecht bestaat uit voormalige medewerkers in de reis- en luchtvaartbranche. Wij kennen alle ins & outs en de werkwijze van de branche. Wij adviseren zowel consument, een reisbedrijf dat compliant wil zijn en de overheid. Wij adviseren nimmer luchtvaartmaatschappijen.

Eerder nieuws: Klacht vakantie

Meer nieuws

Wij gaan door als u niet verder komt