ANVR of niet-ANVR
Een vakantie kopen, verkopen en genieten – zonder zorgen – willen we natuurlijk allemaal. Ook de reisorganisatie of luchtvaartmaatschappij. De meeste vakanties verlopen prima. Er zijn vele goede, betrouwbare en professionele reisorganisaties. Deze hoeven niet persé lid te zijn van de ANVR. Ook onder ANVR-leden worden fouten gemaakt. En laten we niet doen alsof de ANVR er voor de consument is. Het is een brancheorganisatie en preekt meestal voor eigen parochie of voor de aangesloten reisorganisaties met een eigen airline. Onder aangesloten leden van de ANVR tref je evengoed kritiek aan over de opstelling en werkwijze van de ANVR.
Geloof niet alles
Er kan natuurlijk altijd iets misgaan en in dat geval kan ReisRecht je helpen. Het gaat daarbij lang niet altijd over het ‘vieze’ hotel of de overboeking. Een veel gehoorde vakantieklacht betreft de vele vluchtwijzigingen of plotselinge meerkosten die ontstaan en door u betaald moeten worden. Meerkosten hoef je nooit te accepteren tenzij het om flagrante of overduidelijke fout betreft. Je kunt geen vliegticket met hotel naar de Malediven voor 20 euro kopen. De algemene voorwaarden zijn ook een bron van ergernis en vraagtekens. Er wordt nogal eens naar verwezen door touroperators. En dan vooral om je klacht af te wijzen of af te zwakken. Neem van ons aan; geloof niet alles wat je leest of wat er gezegd wordt. Sommige clausules in algemene of vervoersvoorwaarden zijn domweg ongeldig, onredelijk of nietig te verklaren. De vervoersvoorwaarden of tariefvoorwaarden van luchtvaartmaatschappijen behoeven helemaal een kritische blik.
Bagage
En wat denk je van vertraagde, beschadigde of verloren bagage? Er zijn reisorganisaties die u doorverwijzen naar de luchtvaartmaatschappij. Maar als u een pakketreis heeft geboekt is de reisorganisatie gewoon aanspreekbaar. Verordening EG 889/2002 regelt daarnaast nog het nodige over verloren, vertraagde of beschadigde bagage. In andere situaties vormt het Verdrag van Montreal de grondslag voor een vordering. Gewoon een vakantieklacht dus.
Vluchtvertraging
Ook kun je persoonlijk ongemak of schade van een vluchtvertraging, overboeking, annulering of vluchtwijziging hebben ondervonden. In die gevallen kun je recht hebben op financiële compensatie van 250 tot 600 euro per persoon. Ook in het geval van een technische mankement, een birdstrike of een staking van het personeel van de airline. Airlines beroepen zich in die gevallen vaak ten onrechte op overmacht of buitengewone omstandigheden.
Annuleringskosten
En wat als je helemaal niet op vakantie kunt? Heb je moeten annuleren en hoge annuleringskosten moeten betalen? Je hebt geen annuleringsverzekering of reisverzekering? Laat het ons weten. Wij kunnen vaak iets voor je betekenen. Dit geldt in dit geval niet alleen voor de reiziger of consument maar ook het verzekeringsbedrijf of de assuradeur. Veel hotels of autohuurbedrijven rekenen helemaal geen annuleringskosten. Waarom zou je deze dan betalen?
Aansprakelijk
Bedenk dat de reisorganisator en de touroperator altijd aansprakelijk zijn voor fouten en omissies. Ook als je in het hotel op je bestemming letsel opliep als gevolg van bijvoorbeeld een ontbrekende putdeksel in het hotel. Als het ongeluk of ongeval toe te rekenen is aan nalatigheid of een wanprestatie van de hotelier dan is de reisorganisator in beginsel aansprakelijk voor de schade. Dit geldt ook voor de lokale excursie in bepaalde situaties. Laat je niet zomaar vertellen dat een lokaal betaalde excursie zoals een jeepsafari, sightseeing of een transfer naar een opstapplaats niet voor rekening en risico van de reisorganisator is. Dit is aan nauwgezette voorwaarden verbonden.
Klagen. Bellen?
Als laatste wijzen wij op een veel gehoorde klacht van onze cliënten. Indien je een vakantieklacht heeft en (pas) geklaagd hebt bij thuiskomst zijn er reisorganisaties of touroperators die je meedelen dat je vanaf de bestemming had moeten bellen met Nederland. Je zou de aanspraak op een schadevergoeding of vordering verspeeld hebben of geen rechten meer hebben op een vergoeding als je niet gebeld heeft. Dit is echter geen plicht. Laat het ons weten, zodat wij je kunnen bijstaan.