De IATA: wij van IATA adviseren IATA


27 september 2017 om 14:53 door

IATA wil strengere regelgeving luchthavens en prijzen
In een recent Persartikel HIER verzoekt de IATA – de International Air Transport Association – de Europese Commissie om het monopolie van luchthavens aan te pakken. De IATA roept de commissie op om de regelgeving te versterken nu uit een onderzoek van de IATA zou blijken dat de luchthavenbelastingen en heffingen verdubbeld zijn. De consumenten en passagiers zouden om onder andere die reden niet ten volle hebben kunnen profiteren van lagere vluchtprijzen in de periode 2006-2016. Ook stelt de IATA dat de revenues – opbrengsten – van de ticketprijs gedaald zijn van 90% naar 79% in die periode. De strengere regelgeving zou moeten leiden tot meer concurrentie, en efficiency. De passagier zou volgens de IATA wel tot 17 euro per enkele reis hebben kunnen besparen als de kosten van heffingen niet gestegen waren. Dat zou ook de concurrentie bevorderen.

Lagere prijzen
Niemand is natuurlijk tegen prijsverlagingen en de IATA speelt hier mooi op in. Maar al zouden de kosten, heffingen en belastingen dalen, denkt iemand dan werkelijk dat de passagier dit verschil ’terugziet’? Lowcost-airlines hebben er voor gezorgd dat we goedkoper vliegen. Die betalen dezelfde belasting. Vliegtuigen zijn al veel zuiniger, brandstofkosten enorm veel lager. Hieronder een zeer mild en eenvoudig standpunt. Onze kennis is beslist vele malen groter dan men hieronder leest, maar te technisch en juridisch om het anders te verwoorden.

IATA
Ten eerste: De IATA is niets anders dan een belangenclub cq lobbyclub voor 281 luchtvaartmaatschappijen. Veel oproepen tot een wijziging of verlaging van prijzen of aanpassing van regelgeving of juist het stilzwijgen van de IATA in andere gevallen, moet men met de nodige terughoudendheid en een flinke korrel zout tot zich nemen. De politiek en Brussel zeker.

IATA behartigt belangen airlines, niet die van de consument
De IATA is zelden te betrappen op een actie of resolutie (de IATA heeft eigen resoluties) die ten gunste van de consument is, of het moet de veiligheid van de industrie betreffen. Diezelfde veiligheid, een standaard argument van de luchtvaart, wordt ook nog eens vaak gebruikt om vooral niet te hoeven voldoen aan de compensatieplicht in het geval van een vluchtvertraging, vluchtannulering, of instapweigering cq overboeking onder EG 261/2004 (DBC).

Revenues
De periode die de IATA gebruikt om aan te geven dat de revenues op de ticketprijs daalden, beslaat toevallig alle jaren waarin de wereldwijze crisis toesloeg. Inmiddels zit de load factor gewoon op 88,5% aldus de IATA zelf, zie HIER.En de dalende revenu op de ticketprijs is iets anders dan het tarief dat de klant betaalt. Met de ticketprijs, tarieven, voorwaarden, taxen en heffingen goochelen airlines wel vaker. De mist die airlines al dan niet opwerpen, afhankelijk van de klacht van een reiziger rondom deze materie, is groot.

Geen persberichten
Kijk nu nog eens naar de pagina van de IATA, HIER. Dan valt het op hoeveel persberichten er zijn over onderstaande zaken…

Air Berlin
Waar is en was de IATA toen Airberlin failliet ging? Waarom heeft de IATA niet besloten – dat kunnen ze – om de betalingen van consumenten, reizigers, passagiers veilig te stellen middels een garantie? Nu zijn tientallen duizenden reizigers en vakantiegangers gedupeerd en hun geld kwijt.

Ryanair
Waar is en was IATA toen Ryanair besloot honderden duizenden passagiers te duperen? En recent aankondigt dit voor komende winter nog eens te herhalen? Ryanair is weliswaar geen lid van de IATA, maar als de IATA kennelijk ook de zorgen en wensen van passagiers in het algemeen stelt voor ogen te hebben, zouden de negatieve gevolgen van duizenden geannuleerde vluchten ook een persbericht waard zijn. Meer dan een half miljoen gedupeerde passagiers en de IATA hoort men niet.

Overdragen van stoel op vlucht
Waar is en was de IATA toen passagiers die moesten annuleren op basis van EG 90/314 anderen op hun stoel wilden laten reizen? Ook hierover heeft de IATA namelijk een mening, maar die hoort men niet.

Brandstoftoeslagen, YR/YQ-taxen
Waar is de IATA als het gaat om de brandstofheffingen? De prijs van een vat Brent Oil is al jaren gekelderd. Hoeveel passagiers hebben daarvan geprofiteerd denkt de IATA? Er zijn luchtvaartmaatschappijen die nog steeds een hoge heffing hanteren, en die dus buiten de ticketprijs valt – of deze recent pas hebben verlaagd.

Kortom
De IATA dient de luchtvaart, niet meer, niet minder. Indien de IATA een persbericht de deur uit doet of er is een vraag, vraagt gerust naar onze specifieke kennis. Wij staan partijen o.a. in lopende rechtszaken bij inzake de brandstofheffingen cq YR/YQ-tax en de ons inziens oneerlijke voorwaarden van luchtvaartmaatschappijen.

Tip
Als je niet kon vliegen en/of moest annuleren, heb je recht op teruggave van de luchthavenbelastingen. Deze worden namelijk niet afgedragen door de airline aan de belastingdienst. Dit kost soms veel moeite want de luchtvaartmaatschappij houdt deze liever zelf. Tik maar eens luchthavenbelasting in op de site van KLM. Er verschijnt geen enkel zinnig of nuttig antwoord. Lukt het u niet? Wij helpen graag.

Eerder al
Zie ook eerder over de IATA en Airberlin hier

Meer nieuws

Wij gaan door als u niet verder komt