GDS Travelport schikt met consumenten in USA


28 november 2017 om 21:48 door

Travelport schikt in rechtszaak met consumenten in USA
In een rechtszaak aangespannen door een groep consumenten in Amerika heeft Travelport geschikt in een zogenoemde class-action tegen GDS-bedrijven.

GDS
Een GDS (Global Distributie Systeem) is een reserveringssysteem dat gebruikt wordt voor reserveringen in de reisbranche, en met name voor vluchten van airlines. Ook hotels en autohuur kunnen tegenwoordig via een GDS vastgelegd worden. Elke airline heeft een reserveringssysteem nodig om de voorraad stoelen en passagiersgegevens te beheren. De GDS’en zijn oorspronkelijk door airlines opgezet. In Amerika en de Europese Unie bestaat er wetgeving voor dergelijke systemen. Om marktverstoring en een mogelijk monopolie tegen te gaan, dienden de Airlines hun belangen in de diverse GDS’en af te stoten. Inmiddels zijn de GDS’en in handen van gespecialiseerde bedrijven. De bekendste GDS’sen zijn Amadeus, Worldspan, Sabre en Galileo. Het bijzondere van een GDS en de rechtszaak die gevoerd wordt is dat een GDS feitelijk niet toegankelijk is voor de consument. De vraag werpt zich dan op welk belang de groep consumenten heeft bij de zaak.

Anti-trust en concurrentiebeperking
De rechtszaak tegen Sabre, Amadeus en Travelport is in 2015 aangespannen door een groep van 21 consumenten. Zij menen dat sprake is van een kartel cq samenspannen door de drie GDS-systemen. De groep consumenten stelt dat alle Amerikaanse consumenten die tussen juni 2006 en nu een vliegticket hebben aangeschaft van American Airlines, Continental Airlines, Delta Airlines, Northwest, United Airlines, US Airways, AirTran, Alaska Airlines of JetBlue een te hoge prijs betaalden. Ze claimen dat de GDS-bedrijven de ticketprijzen kunstmatig (te) hoog hebben gehouden door de genoemde luchtvaartmaatschappijen te dwingen een bijna identieke provisie-overeenkomst te laten tekenen om gebruik te maken van de deze GDS’en. De Airlines zou het verboden zijn om lagere prijzen of andere content te leveren aan andere distributie- of verkoopkanalen. De luchtvaartmaatschappijen zou het op deze manier bijna onmogelijk zijn gemaakt om over provisies en andere zaken te onderhandelen of lagere prijzen te bieden.

Travelport schikt
De GDS Travelport heeft nu geschikt met de eisende groep consumenten. Travelport laat uitdrukkelijk weten dat zij hiermee geen schuld erkent. Travelport ontkent tevens dat zij enige overtreding heeft begaan met betrekking tot het onderwerp. Zij wil uit economisch overwegingen een eind maken aan de kwestie. Travelport betaalt alle advocaatkosten die tot op heden gemaakt zijn door de groep consumenten. De verklaring van Travelport is echter bijzonder te noemen. Travelport heeft namelijk eveneens toegezegd alle medewerking te zullen verlenen in de rechtszaak die nog verder zal worden gevoerd. Het lijkt er dus op dat Travelport informatie zal vrijgeven die de consumenten kan helpen in de rechtszaak en hiermee de kans op erger wil voorkomen. Zie ook HIER

Vraag of meer?
Zie ook HIER. Mail ons vrijblijvend over een reisprobleem of vakantie via info@reisrecht.nl

Meer nieuws

Wij gaan door als u niet verder komt