Hoe groot is de kans dat een airline zich in geval van een vluchtvertraging succesvol kan beroepen op overmacht?


26 november 2014 om 16:05 door

Amerikaanse statistiek toont aan: oorzaken van vluchtvertragingen vrijwel allemaal inherent aan de normale uitoefening van de activiteit van de airline.

26 november 2014

Europese Hof
Het Europese Hof heeft onlangs wederom bevestigd dat airlines zich in geval van een vluchtvertraging niet snel kunnen beroepen op overmacht (‘buitengewone omstandigheden’).

Maar wat zijn überhaupt de meest voorkomende oorzaken van vluchtvertragingen? Daarover geeft het US Department of Transportation uitsluitsel. En wat blijkt? Meer dan 70% van de vluchtvertragingen valt sowieso niet in de ‘overmacht-categorie’, terwijl de airline in de resterende 30% van de vertragingen nog steeds per geval moet aantonen dat sprake is van overmacht.

Deze statistische gegevens, in combinatie met die van EUclaim, zouden voor de ILT aanleiding moeten zijn om alle alarmbellen te doen afgaan. De ILT blijft echter, tegen beter weten in, het merendeel van de vluchtincidenten kwalificeren als een overmachtsituatie.

ReisRecht

Meer nieuws

Wij gaan door als u niet verder komt