Vluchtvertragingen en de bijbehorende compensatieplicht in financieel perspectief


24 september 2016 om 13:15 door

Easyjet
EasyJet heeft op 24 september 255.000 reizigers vervoerd (bron: UpintheSky). Daarmee heeft de airline waarschijnlijk veel geld verdiend en dat zij EasyJet gegund. Daarmee nam de airline echter ook het risico dat een of meerdere vluchten vertraagd zouden raken. Om zóveel passagiers te vervoeren moet immers een strakke planning worden gehanteerd en dan hoeft er maar weinig te gebeuren om die planning te verstoren. Ook moet de airline over voldoende mensen en materieel beschikken om maatregelen te kunnen nemen die de nare gevolgen van een incident tot een minimum beperken. Hoe meer vluchten hoe meer van die mensen en middelen de airline achter de hand moet hebben.

Vluchtvertraging
Het is niet erg waarschijnlijk dat EasyJet die mensen en middelen achter de hand had, omdat ze waarschijnlijk al waren ingezet om die 255.000 passagiers te kunnen vervoeren. EasyJet nam dus uit financiële overwegingen bewust het verhoogde risico om financiële compensatie te moeten betalen in geval van een vluchtvertraging. Dat mag, maar dan moet EasyJet die compensatie ook daadwerkelijk conform zijn wettelijke verplichting uit zichzélf aan de rechthebbende passagiers betalen en het initiatief daartoe niet bij de reiziger leggen. Zolang airlines de financiële gevolgen van de wettelijke passagiersrechten niet in hun begrotingen verdisconteren zal ReisRecht blijven strijden voor een eerlijk evenwicht tussen de belangen van de airlines en die van de passagiers.

Meer nieuws

Wij gaan door als u niet verder komt