Vertraagde, beschadigde en verloren bagage op vliegveld


3 juli 2017 om 21:47 door

Sterke daling onregelmatigheden bagage
In 2016 kwamen er van de 1.000 koffers gemiddeld 5,73 niet op tijd of helemaal niet aan bij de passagiers, aldus een recente publicatie van SITA (www.sita.aero). Door investeringen in technologieën en procesverbeteringen is het percentage van onjuist verwerkte bagage sinds 2007 met 70% gedaald. In de komende 18 maanden zal dit volgens SITA nog verder verbeteren.

Passagiersrechten
De rechten van passagiers met betrekking tot vertraagde, beschadigde of verloren bagage zijn terug te lezen in EG 889/2002 en het Verdrag van Montreal. Luchtreizigers die worden geconfronteerd met vertraagde, beschadigde, vernietigde of vermiste bagage wordt aangeraden op de luchthaven zelf een ‘PIR’ (Property Irregularity Report) op te vragen. Dit is echter geenszins verplicht. Indien je bagage is ingecheckt en je hebt hiertoe een bagagelabel of bewijs daarvan ontvangen, wordt de luchtvaartmaatschappij in beginsel de bewijslast opgelegd om aan te tonen dat de schade, vertraging of het verlies niét zou hebben plaatsgevonden. De passagier moet wél binnen 7 dagen bij de luchtvaartmaatschappij een schriftelijke klacht indienen. De luchtvaartmaatschappij is aansprakelijk tot een bedrag van €1.236,- (peildatum: 10 juni 2017). Indien het probleem zich voordoet op de heenreis, bewaar dan de bonnetjes van de goederen die je als gevolg van de vertraagde/vermiste koffer hebt moeten aanschaffen. Heb je de vlucht met een creditcard betaald? Dan ben je doorgaans gratis (aanvullend) verzekerd. Check de voorwaarden van uw creditcardmaatschappij.

Aansprakelijkheid
Indien je een zogenaamde pakketreis hebt geboekt is de reisorganisatie aan te spreken. Een pakketreis bestaat meestal en minimaal uit een vlucht plus hotelovernachting. De reisorganisatie is conform de wet aan te spreken op
haar hulppersonen. Ook de luchtvaartmaatschappij is zo’n hulppersoon.

Meer nieuws

Wij gaan door als u niet verder komt