Valse hoop voor treinreiziger die zitplaats eist?


10 december 2015 om 10:21 door

Consumentenclaim
ConsumentenClaim wil aan de rechter voorleggen dat de NS óf meer treinstellen in de spits gaat inzetten óf dat reizigers een schadevergoeding krijgen (bron: http://consumentenclaim.nl/).ReisRecht vindt dit initiatief sympathiek, maar vraagt zich tegelijkertijd af of hiermee geen valse hoop wordt gewekt.

Treinreiziger eist zitplaats
De bepaling uit de Vervoersvoorwaarden van de NS, inhoudende dat een treinkaartje geen recht geeft op een zitplaats, is geen onredelijk beding. Voorts is het zo dat het treinkaartje niet wordt gekocht voor vervoer op een bepaald tijdstip. Het staat de treinreiziger vrij om een tijdstip te kiezen waarop een zitplaats wél lijkt gegarandeerd.

Voor treinreizigers die met concreet bewijs kunnen aantonen dat zij beslist niet buiten de spits kunnen reizen maakt ConsumentenClaim wellicht een kans. Maar uitgerekend dat bewijs hoeft de reiziger die zich wenst aan te sluiten bij de massaclaim niet aan ConsumentenClaim te verstrekken.

 

Meer nieuws

Wij gaan door als u niet verder komt