Schokkend: senior-inspecteur van ILT adviseert Transavia om reizigers niet te informeren over rechten.


15 maart 2013 om 14:19 door

ILT laat ware gezicht zien

15 maart 2013

ReisRecht heeft middels een beroep op de Wet openbaarheid van bestuur de beschikking gekregen over een e-mail van de senior-inspecteur van de ILT, gericht aan Transavia, waarin de senior-inspecteur antwoord geeft op de vraag of Transavia zijn klanten op correcte wijze informeert over de toepasselijke pasagiersrechten in geval van een vluchtvertraging. De senior-inspecteur schrijft letterlijk dat het communiceren over die rechten ‘onnodig bezwarend’ en ‘verwarrend’ zou zijn. Klik hier om de e-mail te lezen.

Transavia stelde zijn vraag aan de senior-inspecteur naar aanleiding van een klacht die bij de Reclame Code Commissie (RCC) was ingediend. In die klacht werd Transavia verweten op haar website passagiers te misleiden door concrete informatie over de rechten van luchtvaartpassagiers achterwege te laten. De RCC oordeelt volledig tegenovergesteld aan de reactie van de senior-inspecteur, door te concluderen dat de berichtgeving op de website van Transavia ‘misleidend en daardoor oneerlijk’ is. Lees hier het oordeel van de RCC.

In Nederland is de senior-inspecteur degene die op grond van de Wet Luchtvaart verplicht is om namens de staatssecretaris de passagiersrechten te doen eerbiedigen. Dat uitgekerekend deze functionaris een vliegmaatschappij als Transavia adviseert om luchtreizigers niet te vertellen dat ze recht hebben op compensatie in geval van een vluchtvertraging, is ontluisterend en bevestigt ten overvloede dat de staatssecretaris haar bevoegdheid gebruikt voor andere doelen dan waarvoor die bevoegdheid is verleend.

ReisRecht.nl

Meer nieuws

Wij gaan door als u niet verder komt