Schimmige praktijken rond naamswijziging vliegticket.


16 juli 2013 om 07:30 door

Airlines verkopen lucht; naamswijziging vliegticket.

16 juli 2013

Het is bekend, alle airlines vragen geld voor het wijzigen van een naam op een vliegticket. Maar wat wordt eigenlijk verstaan onder een naamswijziging en waarom worden er zulke hoge kosten voor in rekening gebracht?

Welkom in een wereld waarin de zakken worden gevuld zonder dat er een noemenswaardige dienst tegenover staat.

Een naamswijziging is, het woord zegt het al, niets meer en niets minder dan de wijziging van een naam op een vliegticket. Dat is een administratieve handeling die weinig geld kost, voor zover het een enkelvoudige vlucht betreft die wordt uitgevoerd door de maatschappij zelf. Toch rekenen airlines vaak exorbitant hoge bedragen, die variëren van € 35,- (excl. verschil met nieuwe vluchtprijs) tot de prijs van een volledig nieuw ticket of zelfs een businessclass tarief.

Als reden voor de hoge kosten of de niet overdraagbaarheid van een ticket wordt vrijwel altijd met gewichtige toon gesteld dat een ticket een ‘strikt persoonsgebonden document is’. Feitelijk zegt dat echter helemaal niets. Immers, na de wijziging van het ticket is nog steeds sprake van een ‘strikt persoonsgebonden document’. En trouwens, het gaat toch om een specifieke stoel op een specifieke vlucht? Waarom zou een bepaalde stoel ‘strikt gebonden’ moeten zijn aan een bepaalde passagier? Het gemak waarmee tickets met een paar muisklikken door willekeurige niet strikt gebonden personen kunnen worden gekocht zegt genoeg.

Verder wordt bij de berekening van het tarief ten onrechte onderscheid gemaakt tussen enerzijds de wijziging van de spelling van de naam en anderzijds de naamswijziging die feitelijk de overdracht van het ticket op een andere persoon behelst.

Germanwings is een van de maatschappijen die daar eerlijk over is. Bij Germanwings wordt onder naamswijziging tevens verstaan: de overdracht van een ticket op een andere persoon. Naamswijzigingen zijn tot 2 uur voor vertrek op alle Germanwingsvluchten mogelijk.

Germanwings toont aan dat het ‘beleid’ van veel andere maatschappijen is gebaseerd op lucht en louter is gericht op geld incasseren, zonder dat daar een noemenswaardige prestatie tegenover staat.

Vliegmaatschappijen maken van een eenvoudige administratieve aangelegenheid dus een definitiekwestie, louter met de bedoeling om op een reeds verkochte stoel nog eens extra winst te maken of om die stoel zelfs twee keer te verkopen.

Meer nieuws

Wij gaan door als u niet verder komt