Ryanair annuleert vluchten en dupeert passagiers


17 september 2017 om 16:38 door

Ryanair dupeert passagiers wegens schrappen van honderden vluchten
Als reden geeft Ryanair dat zij de punctualiteit van haar vluchten wil verbeteren. De gemiddeld tijdige aankomst op de bestemming is volgens het bedrijf zelf onder de 80% gedaald. Ryanair streeft ernaar dit percentage op te schroeven naar circa 90%.

Oorzaak vluchtvertragingen
Ryanair zelf beweert – aldus de Engelse mdia – dat de vluchtvertragingen veroorzaakt worden door een teveel aan vakantiedagen van haar piloten en cabincrew. Vanwege de groei van de luchtvaartmaatschappij en stakingen gunt de airline haar personeel derhalve wel een normale vakantie en laat honderdduizenden klanten in de steek.

Britse media
De Britse The Guardian verwoordt het aldus: Ryanair cancels 40 to 50 flights a day for staff to go on holiday.
Volgens de media krijgen de klanten de keuze tussen een refund van het ticket of een omboeking. Hiermee gaat Ryanair rechtstreeks in tegen EG 261/2004, de Verordening die toeziet op compensatie in het geval van een annulering binnen twee weken voor vertrek, een vluchtvertraging van meer dan 3 uur of een overboeking van een vlucht. Ryanair is verplicht compensatie te betalen tussen 125 en 600 euro per persoon. Dit is afhankelijk van de vliegafstand. The Guardian beweert overigens dat een Reuter-journalist wél een aanbod heeft gehad tot een vergoeding indien deze een vlucht eerder of later nam.

Compensatie
Nu Ryanair de passagiers in vele gevallen slechts kort voor vertrek informeerde raden wij klanten aan direkt een klacht in te dienen bij de maatschappij. Niet slechts op basis van de Verordening EG 261/2004, maar ook op basis van het Verdrag van Montreal kan men schadevergoeding eisen. ReisRecht merkt daarbij op dat er gewoonweg sprake is van contractbreuk en wanprestatie als je vlucht zomaar geannuleerd wordt en er geen alternatief is of een alternatief dat geheel niet uitkomt. Het slechts terugbetalen van de prijs van het ticket is een dooddoener. De klant betaalt op die wijze feitelijk de reorganisatie van de vluchten bij Ryanair.

Nationale Enforcement Body (NEB)
De Ierse NEB zou in dit geval moeten handhaven en Ryanair een dwangsom of een andere sanctie moeten opleggen nu Ryanair de Verordening met voeten lijkt te treden. Nu valt dit geenszins te verwachten. De Ierse NEB heeft in een zaak die de Nederlandse ACM aanving, geen blijk gegevens van medewerking of het willen ingrijpen bij Ryanair. Ook hier leek de nationale handhavingsautoriteit de airline de hand boven het hoofd te houden of van mening te verschillen over de interpretatie van wetgeving. De ACM won in Nederland uiteindelijk glansrijk en legde Ryanair wel boetes op.

Brussel
Het fiasco met Airberlin, TACV en mogelijk AlItalia in de toekomst laat zien dat Brussel moet ingrijpen. De luchtvaartmaatschappijen wordt een te grote economische macht toegekend waarvan de passagiers keer op keer de dupe zijn. Zolang Brussel en NEB’s niets doen, verliest de klant het vertrouwen in de airlines zelf en de autoriteiten.

Meer nieuws

Wij gaan door als u niet verder komt