ReisRecht op bezoek bij de Europese Commissie


18 mei 2017 om 10:30 door

Op uitnodiging van de Europese Commissie heeft ReisRecht op 17 mei 2017 in Brussel een lans gebroken voor effectieve naleving van de Europese wet, waarin is bepaald dat luchtvaartmaatschappijen compensatie moeten betalen bij een vluchtvertraging van meer dan drie uur.

Individuele reiziger
ReisRecht heeft benadrukt dat de wet niet toestaat dat het initiatief bij de individuele reiziger wordt gelegd. In geval van een langdurige vluchtvertraging moeten airlines hetzij uit zichzelf betalen, hetzij duidelijk aangeven welke bevrijdende regel zij van toepassing achten. Het gaat dus niet om de situatie, bijvoorbeeld: een technisch defect, maar om de regel die op die situatie van toepassing is. Alleen dan heeft de airline op afdoende wijze aan zijn informatieplicht voldaan.

Nationale Handhavende Instanties

Voorts is uitvoerig gesproken over de rol van de Nationale Handhavende Instanties. Volgens ReisRecht moet er duidelijk antwoord komen op de vraag hoe beoordelingen van vluchtincidenten naar aanleiding van klachten van individuele passagiers zich verhouden tot de effectieve handhavingsplicht ‘in voorkomend geval’ (letterlijke wetstekst). Het is in strijd met de wet dat elke individuele passagier feitelijk in de armen van de civiele rechter wordt gedreven om de betalingsplicht van de airlines af te dwingen.

EG 261/2004

De Verordening EG 261/2004 (HIER) en arresten van het Hof van Justitie bepalen dat een luchtvaartmaatschappij compensatie moet betalen in het geval een vlucht met meer dan 3 uur vertraagd, overboekt of gewijzigd is binnen twee weken voor vertrek. De Europese wet geldt voor alle Europese airlines die op Europa vliegen, en voor álle vluchten die vanaf Europa vertrekken. Met Europa wordt een Europese lidstaat bedoeld. Ook IJsland, Zwitserland en Noorwegen tellen mee in dit geval.

Vluchtvertraging > 3 uur

Meer nieuws

Wij gaan door als u niet verder komt