Onterechte kritiek van A4E op passagiersrechten


4 november 2016 om 17:17 door

Onterecht kritiek A4E
Het is een hardnekkig verschijnsel: kritiek leveren op de Europese passagierswet om daarmee impliciet begrip te kweken voor de niet-naleving van die wet door airlines. Airlines for Europe (A4E), de nieuwe lobbyclub van de luchtvaartmaatschappijen, schaart zich in de rij van degenen die zich hieraan schuldig maken.

Lobbyclub
A4E schroomt niet om de belangen van reizigers in de strijd te gooien als het gaat om zijn afkeer van luchthavenbelastingen en stakingen van luchtverkeersleiders (bron: https://a4e.eu/).

Welke reizigersbelangen dient A4E?
Met die reizigersbelangen wordt door A4E echter een stuk minder rekening gehouden als het gaat om de verplichting van airlines om in geval van een vluchtvertraging of vluchtwijziging compensatie aan passagiers te betalen.
Daarover zegt A4E eenvoudigweg dat de huidige passagiersverordening 261/2004 moet worden vervangen, omdat die vaag is en als gevolg daarvan door verschillende rechters op verschillende manieren wordt geïnterpreteerd.

Slecht gelezen
Zou A4E de uitspraken van de betreffende rechters echter hebben bestudeerd, dan zou daaruit de conclusie zijn getrokken dat in verreweg de meeste uitspraken de reiziger op eenduidige wijze in het gelijk wordt gesteld en dat er anno 2016 nog slechts op zeldzaam voorkomende, ondergeschikte onderdelen enige onduidelijkheid bestaat. Overigens gaat A4E voorbij aan het feit dat een nationale rechter niet de vrijheid heeft om de Europese wet naar eigen inzicht te interpreteren als die interpretatie afwijkt van die van een rechter uit een andere lidstaat. In dat geval is die nationale rechter verplicht om de kwestie voor te leggen aan het Hof van Justitie van de EU (HvJEU), die de kwestie dan eenduidig voor alle lidstaten interpreteert.

Tot slot
Ten slotte is het zo dat, voor zover er op dit moment überhaupt nog door verschillende rechters uit verschillende landen verschillende uitspraken worden gedaan, de airlines daar zélf aan bijdragen. Veel airlines hebben namelijk de gewoonte om, zodra een zaak door een nationale rechter ter interpretatie aan het HvJEU wordt voorgelegd, de individuele zaak achter de schermen te schikken, waarna de nationale rechter de zaak noodgedwongen bij het HvJEU moet intrekken. Airlines doen dit mogelijk bewust om een eventuele nadelige uitspraak van het HvJEU te vermijden. Het argument dat A4E hanteert om de huidige passagiersverordening te bekritiseren is dus ondeugdelijk en trekt de passagiersrechten op onjuiste gronden en met de verkeerde bedoelingen in twijfel.

Meer nieuws

Wij gaan door als u niet verder komt