NS herhaaldelijk in de fout met betaling van compensatie treinvertragingen


30 mei 2017 om 13:33 door

Uit twee praktijkvoorbeelden die zijn vermeld op de website van www.ovloket.nl blijkt dat de NS recentelijk tot twee maal toe de regels met betrekking tot compensatie bij treinvertragingen onjuist heeft toegepast.

Vergoeding bij reizen in de 1e klas en in de IC Direct
Op 28 februari 2017 ging het om een mevrouw die 1e klas reisde terwijl ze een vergoeding krijgt op basis van een 2e klas kaartje. Bij twee andere reizen krijgt ze te weinig vergoed. Omdat ze met de IC Direct heeft gereisd, heeft ze namelijk recht op een volledige vergoeding van haar ritprijs, terwijl ze slechts 50% ontvangt. Mevrouw heeft van alle reizen een transactieoverzicht, waaruit duidelijk blijkt welke reizen ze heeft gemaakt. Op de klacht die mevrouw heeft ingediend bij NS hoort ze niks. Eerst na interventie van het OV loket erkent NS dat mevrouw te weinig vergoed heeft gekregen.

Vergoeding bij reizen met overstap
De tweede zaak dateert van 24 maart 2017. Een gezin reist met twee kinderen van Londen naar Leiden. In Brussel moeten ze overstappen maar de aansluitende trein valt uit en ze moeten een uur wachten. Volgens de Europese verordening moet de vervoerder 25% van het ticket vergoeden bij een vertraging vanaf 60 minuten en 50% bij een vertraging van 120 minuten. De reiziger dient een verzoek tot restitutie in. NS International laat weten dat de vertraging niet over de hele route berekend mag worden, omdat er sprake is van een overstap en er op het eerste deel van het traject geen vertraging was. Nadat het OV Loket heeft gewezen op Europese verordening 1371/2007, waarin is bepaald dat de vertraging wél over de hele route berekend mag worden, haalt NS International bakzeil en wordt er alsnog betaald.

Meer over treinverkeer HIER

Meer nieuws

Wij gaan door als u niet verder komt