Nieuwe Richtlijn Pakketreizen EG 2015/2302


5 oktober 2017 om 08:32 door

De oude Richtlijn Pakketreizen EG 90/214 wordt gewijzigd
ReisRecht zal de komende tijd regelmatig publiceren over de nieuwe Richtlijn en de gevolgen voor de reisbranche en consument.

Nieuwe Richtlijn EG 2015/2302
De nieuwe Richtlijn EG 2015/2302 heet de Richtlijn Pakketreizen en Gekoppelde Reisarrangementen. In Nederland zal dit moeten leiden tot wijziging van het Burgerlijk Wetboek: wijziging van Boek 7 van het Burgerlijk Wetboek, de Wet handhaving consumentenbescherming en enige andere wetten in verband met de implementatie van Richtlijn (EU) 2015/2302, houdende wijziging van Verordening (EG) nr. 2006/2004 en van Richtlijn 2011/83/EU.

Verschil tussen Verordening en Richtlijn
Velen kennen de Verordening EG 261/2004, ook vaak DBC (Denied Boarding Compensation) genoemd. Deze ziet toe op de compensatieplicht van luchtvaartmaatschappijen in het geval van een vluchtvertraging, annulering van een vlucht of instapweigering. Ook een vluchtwijziging kan hier binnenvallen. Een Verordening is algemeen en heeft een directie werking in alle lidstaten. Ze is verbindend in ál haar onderdelen. Ze geldt voor burgers, bedrijven, instanties en in elke lidstaat gelijk. De lidstaten mogen niets doen, en de Verordening dus niet omzetten in eigen nationale wetgeving. Een Richtlijn moét juist eerst omgezet worden in nationale wetgeving. Doet een lidstaat dat niet tijdig, dan kan dat grote gevolgen hebben. De Nederlandse Staat is dan feitelijk in gebreke en dit kan leiden tot een inbreukprocedure tegen de Staat. De Nederlandse Staat komt dan in het strafbankje, zo te zeggen.

Eerste en Tweede Kamer, documenten
Inmiddels is de Memorie van Toelichting, het Verslag en de Nota op het Verslag, op 3 oktober 2017, gepubliceerd. Zie HIER

Gevolgen
Het zal bekend zijn dát het één en ander verandert op het gebied van gekoppelde reisarrangementen (vergelijk Dynamic Packaging) en het click-through-principe. ReisRecht zal vanaf nu regelmatig haar visie geven over de Nieuwe Richtlijn; de risico’s, de kansen en adviezen over aanpassingen die de reisbranche zal moeten doen. Spannend is het niet, maar grote reisorganisaties als TUI, Corendon en Thomas Cook (Neckerman), zullen allicht met allerlei aanpassingen en veranderingen komen die voor velen op de ver van mijn bed-show lijken. Dat is niet als kritiek bedoeld, maar vergt wel oplettendheid en aanpassingen in de eigen organisatie, in de documentflow, overeenkomsten etc. De aansprakelijkheid speelt hier zeker een grote rol. Die risico’s mag men niet onderschatten. En wat betekent dit voor de SGR-garantie? Wordt vervolgd.

Meer nieuws

Wij gaan door als u niet verder komt