Nieuwe Geschillencommissie voor vliegpassagiers nog lege huls


21 december 2015 om 17:15 door

Geschillencommissie vliegpassagiers
In de zomer van 2015 is door de Stichting Geschillencommissie (SGC) de Geschillencommissie Algemeen opgericht ter uitvoering van een Europese Richtlijn. Die Richtlijn verplicht lidstaten en bestaande Geschillencommissies om zich in te spannen voor alternatieve geschillenbeslechting ten behoeve van consumenten, waaronder luchtreizigers. Anders dan bijvoorbeeld de lidstaat België, heeft de lidstaat Nederland in overleg met de SGC gekozen voor een vrijwillig stelsel. Dit betekent voor luchtreizigers dat, als de Nederlandse airlines zich niet bij de Geschillencommissie willen aansluiten, de luchtreiziger niet bij de Geschillencommissie terecht kan, lees: dat hij nog steeds naar de rechter moet en dat de Europese Richtlijn dus betekenisloos is.

Geen enkele luchtvaartmaatschappij
Uit onderzoek is gebleken dat in Nederland geen énkele vliegmaatschappij zich bij de Geschillencommissie heeft aangesloten (Onderzoeksmethode: https://www.degeschillencommissie.nl/consumenten/adressen-ondernemers/). Voorts is uit niets gebleken dat de lidstaat Nederland of de Geschillencommissie zich hebben ingespannen om airlines te bewegen om zich bij de Geschillencommissie aan te sluiten. Dit is niet alleen in strijd met de Richtlijn, maar het valt ook niet te rijmen met het feit dat de Geschillencommissie een forse financiële bijdrage van het Rijk heeft ontvangen om de Geschillencommissie in staat te stellen om ondernemers (lees: airlines) te bewegen om zich bij de Geschillencommissie aan te sluiten. Ten slotte valt dit evenmin te rijmen met het feit dat de minister door de loop der jaren steeds tegen de Tweede Kamer heeft gezegd zich te zullen inspannen voor alternatieve geschillenbeslechting ten behoeve van luchtreizigers.

ReisRecht heeft zowel de minister als bij de Geschillencommissie Algemeen om opheldering gevraagd.

Meer nieuws

Wij gaan door als u niet verder komt