‘Nieuw’ handhavingsbeleid van ILT.


26 september 2013 om 07:35 door

Oud boete-instrument door ILT als nieuw wondermiddel gepresenteerd.

26 september 2013

De ILT heeft in een nieuwsbericht op zijn website een nieuw handhavingsbeleid aangekondigd, waarmee de schijn wordt gewekt dat de rechten van luchtreizigers worden versterkt. Het tegendeel zal waar blijken te zijn.

Citaat uit het nieuwsbericht:

“De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) gaat een bestuurlijke boete opleggen als een luchtvaartmaatschappij de compensatieregels bij vertragingen of annulering van een vlucht niet naleeft. Om dit mogelijk te maken is het Handhavingskader en de beleidsregel passagiersrechten in de luchtvaart aangepast.”

Dat het opleggen van een bestuurlijke boete mogelijk wordt gemaakt door het nieuwe Handhavingskader en de nieuwe beleidsregel is flagrant onwaar.

De mogelijkheid van het opleggen van een bestuurlijke boete bestond al lang. Die werd om vrijwel identieke redenen al in 2009 ingevoerd middels een wijziging van de Wet Luchtvaart.

Citaat uit de Memorie van Toelichting behorende bjj die wetswijziging uit 2009:

“Thans bedient de Inspectie Verkeer en Waterstaat zich bij het toezicht op de naleving van de verordeningen zoveel mogelijk van interventiemethoden als voorlichting, communicatie, waarschuwing en sommatie. Indien deze middelen niet effectief blijken te zijn kan op grond van artikel 11.15 van de Wet luchtvaart het bestuursrechtelijk instrument
van de toepassing bestuursdwang c.q. de last onder dwangsom voor de handhaving van de desbetreffende verordeningen wordeningezet. Dit bestuursrechtelijk handhavinginstrument blijkt echter niet in alle gevallen even effectief of afschrikwekkend te zijn ter handhaving van consumentenrechten. Zo leent het instrument zich niet voor toepassing van de zogenoemde lik-op-stuk methode, een handhavingmethode waarbij gelet op de aard van de te beschermen belangen van een groot aantal consumenten een snelle reactie op een overtreding gewenst is.Het instrument van de bestuurlijke boete kan in dat geval uitkomst bieden. Dit instrument impliceert een    onvoorwaardelijke verplichting tot betaling van een geldsom door de overtreder. Het is de bedoeling dat het instrument van de bestuurlijke boete naast de bestuurlijke sanctie van de bestuursdwang c.q. de last onder dwangsom wordt toegepast.”

Uit een brief van de staatssecretaris aan de Tweede Kamer van 27 februari 2013 blijkt dat er sindsdien geen enkele boete is opgelegd.

Ook thans is er geen enkele reden om aan te nemen dat de staatssecretaris boetes door de ILT aan de airlines gaat laten opleggen. Daarover zijn tussen de ILT en de airlines al lang afspraken gemaakt.

We wachten af wat er in het Handhavingskader komt te staan, maar ReisRecht voorspelt dat daarin de rechten van luchtreizigers ernstig worden ondermijnd op een wijze waarover niets in het nieuwsbericht wordt gezegd en, erger, die het feitelijk opleggen van boetes illussoir maakt.

Wordt vervolgd.

ReisRecht

Meer nieuws

Wij gaan door als u niet verder komt