Lufthansa koopt deel Airberlin. En de consument?


12 oktober 2017 om 11:36 door

Lufthansa neemt een groot deel van Airberlin over
Zoals iedereen had verwacht en Ryanair al had voorspeld neemt Lufthansa een groot deel van Airberlin over.
Vandaag, 12 oktober 2017, ’s middags wordt het koopcontract getekend. De afspraak bij de notaris zou al staan aldus de Duitse media.

Lufthansa
Lufthansa stelt dat het zeker een half jaar improviseren zal worden om de overname in goede banen te leiden. Dit zal niet geheel zonder kleerscheuren verlopen, aldus Lufthansa. Lufthansa verwacht Airberlin met 6 a 9 maanden vlot getrokken te hebben. Lufthansa neemt 81 vliegtuigen over uit de failliete boedel van Airberlin, zal aan 3000 medewerkers werk bieden en zal 1,5 miljard euro investeren.

Easyjet
Met Easyjet wordt nu nog verder gesproken over een restovername.

Gestrande passagiers
Voor consumenten/gedupeerden die gestrand zijn voor hun terugreis omdat Airberlin de terugvlucht niet kon uitvoeren, tracht Lufthansa hulp te bieden, aldus de CEO van Lufthansa Spohr. Spohr zegt dat zij naar gelang de capaciteit voor een faire prijs de terugvlucht zullen aanbieden.

IATA en consumenten
Een bijzonder laat en vaag aanbod… Met name omdat de IATA, de branche- en lobbyclub van vele airlines, waaronder Airberlin, al op 25 november 2014 een – niet dwingende – resolutie bekend heeft gemaakt. In die resolutie, die vol trots werd aangekondigd en min of meer toegejuichd door Brussel, zegt de IATA: “no passenger left behind’! In het geval van een faillissement van een luchtvaartmaatschappij zouden andere airlines zogenaamde ‘rescue fares’ aanbieden. Goedkope, redelijke tarieven voor gestrande reizigers. ReisRecht is benieuwd hoeveel passagiers/consumenten hiervan al gebruik konden maken. De directeur-generaal van de IATA, Tony Tyler, zei destijds: “gedupeerde passagiers zouden gebruik kunnen maken van discount-prijzen’ en zouden tot twee weken na een faillissement. En verder: ‘De lidstaat die de vergunning verleende aan de failliete airlines, Airberlin, zouden een rol hun rol moeten spelen en gedupeerden moeten informeren over deze reddingstarieven. Iemand iets gezien of ontvangen vanuit Duitsland? De IATA zei ook nog: ‘deze regeling laat zien dat de luchtvaartbranche meer dan ooit vastbesloten is betrouwbare en excellente service te bieden aan passagiers.

Geld kwijt?
Nu de verkoop bijna in kannen en kruiken is, is het zaak om de website van Airberlin of die van ReisRecht.nl in de gaten te houden. Er komt binnenkort een formeel traject op gang zodat de schuldeisers via de curator hun vordering kunnen voorleggen of indienen. ReisRecht zal dit blijven volgen en blijft de verantwoordelijkheid van de toezichthouder in Duitsland onder de aandacht brengen in Brussel en Duitsland. Allen zijn door ons aangesproken.

Meer nieuws

Wij gaan door als u niet verder komt