KLM misleidt reiziger


21 april 2017 om 18:27 door

Indien je vlucht vertraagd is en je met meer dan 3 uur vertraging op de eindbestemming aankomt, kun je een beroep doen op Verordening EG 261/2004 (of het Verdrag van Montreal of EG 889/2002). Deze Verordening EG 261/2004 voorziet in een compensatie van 250 euro tot 600 euro per persoon indien de vlucht overboekt, gewijzigd of geannuleerd is binnen twee weken voor vertrek of een vertraging kende van meer dan 3 uur op de eindbestemming. Daarbij geldt dat de vertraging gemeten moet worden vanaf de beoogde vertrektijd tot aan het moment dat de deuren van het vliegtuig geopend worden voor de passagier. Er zijn airlines die het touch down moment gebruiken om de vertraging te berekenen. Dit is incorrect.

De Verordening geldt voor alle luchtvaartmaatschappijen die vanaf een Europese lidstaat vertrekken, of vanuit Noorwegen, IJsland en Zwitserland. Als je vlucht vertraagd is vanuit Europa en meer dan 3 uur later aankomt op de eindbestemming, dan geldt de compensatie of schadevergoeding dus zowel voor bijvoorbeeld  KLM, TUIfly, Iberia, Lufthansa of Vueling, maar ook voor Surinam Airways, Air Arabia, TACV of China Southern Airlines. Zo stelt de wet nu eenmaal.

Nu staat KLM niet bekend als een maatschappij die de Verordening met voeten treedt. Het is echter puur misleidend te noemen als KLM een reiziger die met een KL-vluchtnummer denkt te vliegen, meedeelt dat de Verordening niet van toepassing is omdat het een code-share vlucht betrof. Een code-share vlucht wordt – simpel samengevat – volgens KLM slechts en alleen onder verantwoording van een andere airline uitgevoerd.

In dit geval was die andere airline China Southern Airlines. De klant vond dat hij daar niets mee te maken had en schreef KLM aan. Nu kan je discussiëren over het feit of KLM niet toch aansprakelijk is. Een interessante uitspraak daarbij is die van de Rechtbank Midden-Nederland van 23 september 2015 zaaknummer 3683081 expl 14-5684.

KLM Customer Care gaat echter nog een stap verder. KLM zegt letterlijk: China Southern Airlines valt niet onder de Europese vlag en is geen Europese luchtvaartmaatschappij. De EU Verordening voor compensatie is niet van toepassing.

Conclusie: KLM vertelt de reiziger niet de waarheid.

Meer nieuws

Wij gaan door als u niet verder komt