Klager mocht afgaan op mededeling van de receptie van het hotel over de terugvlucht op een later tijdstip.


28 maart 2012 om 09:58 door

Geschillencommissie: reisorganisator is aansprakelijk voor kennelijke vergissing van het baliepersoneel van het hotel.
28 maart 2012

De commissie heeft het volgende overwogen.

De vraag die hier met name beantwoording verdient is die of klager in redelijkheid op goede gronden had mogen aannemen van de receptie van het hotel dat de terugvlucht op een later tijdstip zou geschieden dan waar hijzelf op dat moment van uit ging.

Naar het oordeel van de commissie had klager in redelijkheid ervan uit mogen gaan dat de mededeling zijdens de receptie juist was. Op basis van de op zijn vliegtickets vermelde vertrektijd alsmede op de omstandigheid dat bij raadpleging de vorige dag bij het informatieboek van de reisorganisator op de dag voor vertrek geen gewijzigde vertrektijd voorkwam moest klager ervan uitgaan dat de vertrektijd inderdaad 08.15 uur zou zijn, doch een expliciete mededeling van de zijde van het hotel dat zijn vlucht verlaat was heeft hij als correct mogen duiden. Tot dit oordeel draagt bij dat het hotel als vertegenwoordiger van de reisorganisator mocht worden beschouwd waar in zijn algemeenheid ook wijzigingen in vluchttijden door of namens de reisorganisator bekend worden gemaakt bij of door de balie van het hotel. Daar komt nog bij dat klager ook voor de heenreis al geconfronteerd was met een wijziging van de vliegtijd. Tenslotte is het ook nog algemeen gebruikelijk dat bij een transfer van reizigers naar een vliegveld voor vertrek de chauffeur of de reisleiding bij de balie informeert in het geval er reizigers niet zijn op komen dagen. Van dit laatste is in dit geval niet gebleken.

De slotsom van het vorenstaande is derhalve dat de commissie de reisorganisator aansprakelijk acht voor een kennelijke vergissing van het baliepersoneel van het hotel. De uit die vergissing voor klager ontstane schade zal derhalve vergoed dienen te worden door de reisorganisator, die de schade eventueel kan verhalen op de hotelleiding. De door klager geclaimde schade oordeelt de commissie voldoende aangetoond.

Derhalve zal als volgt worden beslist.

Beslissing

De reisorganisator betaalt aan klager een vergoeding van € 1.500,–. Betaling dient plaats te hebben binnen een maand na de verzenddatum van dit advies.

Bovendien dient de reisorganisator overeenkomstig het reglement van de commissie aan klager te vergoeden een bedrag van € 75,– ter zake van het klachtengeld.

Overeenkomstig het reglement van de commissie is de reisorganisator aan de commissie als bijdrage in de behandelingskosten van het geschil een bedrag verschuldigd van € 500,–.

Hetgeen door klager anders of meer is verlangd wordt afgewezen.

Aldus beslist door de Geschillencommissie Reizen op 28 maart 2012.

Meer nieuws

Wij gaan door als u niet verder komt