Handhaving van passagiersrechten in vergelijkend perspectief.


10 november 2014 om 13:15 door

Rijksinspectiediensten autonoom gedreven door opportunisme.

10 november 2014

Rookverbod
Het is opmerkelijk om te zien hoe gretig de ene Rijksdienst is om te handhaven en hoeveel moeite de andere Rijksdienst zich getroost om dat juist níet te doen, terwijl sprake is van exact dezelfde onderliggende handhavingsplicht. Neem het rookverbod. In zijn persbericht n.a.v. een recente uitspraak van de Hoge Raad is het ministerie van VWS kraakhelder.

“De uitzondering voor kleine horeca wordt per direct ongedaan gemaakt door de Hoge Raad en dus moeten wij per direct handhaven.”

Los van de precieze technisch-juridische consequenties van de uitspraak van de Hoge Raad heeft het ministerie gezien de op hem rustende handhavingsplicht, gelijk dat zijn Inspectiedienst moet handhaven.

CBP Persoonsgegevens Autoriteit Persoonsgegevens
Of neem Het College Bescherming Persoonsgegevens, dat aangeeft ‘meer tanden’ te willen. (zie HIER)

Passagiersrechten
Maar waarom doet diezelfde Rijksoverheid dan precies het tegenovergestelde bij overtreding van EG 261/2004? De Passagiersrechtenverordening die toeziet op compensatie in het geval van een vluchtvertraging van meer dan 3 uur, een annulering of instapweigering (overboeking) van een vlucht. Dan zegt het ministerie van Infrastructuur en Milieu steevast: dat is een zaak tussen de airline en de reiziger, dus ga maar naar de kantonrechter.

Onderscheid
De Rijksoverheid maakt dus onderscheid tussen enerzijds handhaving die betrekking heeft op de relatie tussen een caféhouder en zijn klanten en anderzijds handhaving die betrekking heeft op de relatie tussen een airline en zijn klanten. Hier lijkt bijkans sprake van een economisch belang.

Hierbij is van belang dat er geen enkele wet of geen enkel rechtsbeginsel bestaat op grond waarvan de handhavingsplicht in geval van overtreding van het rookverbod zwaarder weegt dan in het geval van overtreding van de betalingsverplichting van de airline.

Conclusie
De conclusie is onweerlegbaar: de Rijksoverheid meet met twee maten, zózeer, dat dit zelfs leidt tot tegenovergesteld resultaat. Saillant: dezelfde Rijksinspectiedienst die vindt dat het buiten zijn taakveld valt om gedupeerde reizigers te helpen en die die reizigers daarom naar de kantonrechter stuurt, beroept zich op datzelfde taakveld om zich vervolgens niets van het oordeel van een kantonrechter aan te trekken, als gevolg waarvan tienduizenden passagiers op jaarbasis ten onrechte in de kou blijven staan.

ReisRecht

PS: Buiten de logica die eruit bestaat dat de betreffende Rijksinspectiedienst hiermee de commerciële belangen van de vaderlandse airlines, en die van de Nederlandse Staat als aandeelhouder van de KLM, wil dienen en daarbij de miljoenenschade voor de betrokken burgers voor lief neemt.

Meer nieuws

Wij gaan door als u niet verder komt