Compensatieplicht TuiFly i.v.m. lekkende brandstoftank?


16 maart 2018 om 16:00 door

Vlak voor vertrek van een Tuifly-vlucht van Schiphol naar de Cariben is een brandstoflek in de tank van een Boeing 787 geconstateerd, waardoor aanzienlijke vertraging is ontstaan. TUI verklaart dat het lek het gevolg is van een fabricagefout van Boeing. Als dat door TUIfly wordt bewezen, dan is sprake van overmacht en dan hebben de gedupeerde reizigers geen recht op financiële compensatie.

Onderscheid tussen technisch defect en fabricagefout
De wet schrijft voor dat de airline compensatie is verschuldigd in het geval dat de vluchtvertraging het gevolg is van een technisch defect. Hierbij doet het er niet toe of de airline zorgvuldig onderhoud heeft gepleegd of niet. Een technisch defect hoort bij het bedrijfsrisico. Een fabricagefout behoort niet tot het bedrijfsrisico van de airline, maar van de fabrikant.

Bewijslast
De wet schrijft voor dat TUIfly moet bewijzen dat sprake is van een fabricagefout en niet van een technisch defect. TUIfly heeft verklaard dat zijn andere twee Boeings 787 het euvel niet blijken te hebben. Op Twitter verklaarde TUIfly vandaag de kwestie juridisch te onderzoeken. Bij ReisRecht is geen ander geval bekend waaruit zou blijken dat sprake is van een fout in het fabricageproces. Op basis van deze feiten heeft TUIfly dus de schijn tegen. ReisRecht adviseert de gedupeerde passagiers om bij TUIfly aan te dringen op overlegging van concreet bewijs waaruit onweerlegbaar blijkt dat sprake is van een fabricagefout. Als TUIfly daartoe niet bereid is, dan kan ReisRecht ondersteuning bieden.

Meer nieuws

Wij gaan door als u niet verder komt