Bouwwerkzaamheden. Meerkosten. Provisie.


16 oktober 2017 om 07:12 door

Meerkosten bij een verhuizing wegens bouwwerkzaamheden zijn voor de touroperator
Een reisorganisator laat figuurlijk gesproken de rekening voor een verbouwing van een extra zwembad en restaurant door de klant betalen. Deze touroperator misleidt de klant en is verre van transparant.

Wat is er aan de hand
Een reiziger is geïnformeerd over een verbouwing in Egypte. De reisorganisator informeert haar klanten over het bouwen van een nieuw zwembad en nieuw restaurant op een stuk grond tussen twee hotels. Beide hotels behoren tot dezelfde groep en beide hotels worden aangeboden door de reisorganisator. Het restaurant en zwembad worden op de grond van het hotel gebouwd.

Geluidsoverlast en slecht zicht
De reisorganisator bevestigt dat er sprake zal zijn van geluidsoverlast en beperkt zicht. De touroperator meldt dit echter op bedekte wijze. “Mogelijk kunt u hier overlast van ondervinden”. Wel is ze helder over de gasten die een voordeelkamer hebben geboekt. “Alleen deze kunnen naast de werkzaamheden worden geplaatst”.

Schade?
De touroperator is heel duidelijk over de schade die de reiziger kan lijden: “de klant mag omboeken bij een andere beschikbare accommodatie uit ons aanbod” en “de klant mag kosteloos omboeken, maar de eventuele meerkosten zijn voor rekening van de klant”.

Onduidelijk
De mededeling van de touroperator is onvoldoende om meerdere redenen. De reiziger wil natuurlijk graag informatie hebben over hoe groot de geluidsoverlast is. En het beperkte zicht? Is er slechts beperkt zicht én geluidsoverlast bij de voordeelkamers? Of is er overal geluidsoverlast? En hoe vinden de werkzaamheden plaats? Bulldozers, boren, kranen, heien? In de huidige tijd lijkt de brief te doorzichtig om niet te vermoeden dat er veel aan gelegen is hier zo min mogelijk schade op te lopen al dan niet in overleg met de hotels. En dat is nog begrijpelijk. Een hotel wil soms uitbreiden, moet onderhoud plegen en wil zijn accommodatie nu eenmaal niet voor maanden sluiten. Dit laat onverlet dat de reiziger eerlijk en correct voorgelicht moet worden. En een échte keuze moet hebben. De klant op basis van deze informatie slechts een keuze uit het beschikbare aanbod bieden en opzadelen met de eventuele meerkosten druist in tegen de wet, ANVR-reisvoorwaarden en de geldende jurisprudentie.

Meerkosten verhuizing voor rekening voor klant?
Zolang de touroperator het hotel, het vliegtuig, het autoverhuurbedrijf, de transfer of het paragliden heeft georganiseerd, is zij verantwoordelijk voor al deze onderdelen. Als er bouwwerkzaamheden zijn op een terrein waarop de hotelier(s) invloed hebben of konden hebben, is de reisorganisator verantwoordelijk en aansprakelijk voor deze, haar, hulppersonen. Dat stelt de wet. Indien de klant geen garanties kan worden gegeven, dan zal de reisorganisator een minimaal gelijkwaardig alternatief moeten bieden. Doet de reisorganisator dit niet of er is geen gelijkwaardig alternatief, dan heeft de klant het recht de reis kosteloos te annuleren wegens non-conformiteit (contract = contract, afspraak = afspraak). Indien de klant zelf een duurder alternatief moet uitzoeken, omdat er geen aanbod is, dan moet de reisorganisator de redelijke meerkosten of extra kosten vergoeden.

En de rechten van de reisagent en wederverkoper
Indien de reiziger als gevolg van een wijziging zijn reis elders moet onderbrengen, heeft de wederverkoper nog steeds gewoon recht op zijn of haar provisie. Artikel 10, lid 9 en 10, van de ANVR-Agentuurvoorwaarden stellen dat de reisagent/wederverkoper zijn recht op provisie houdt indien de reis niet kan worden uitgevoerd kan worden. De reisagent behoudt altijd zijn recht op commissie als een reis niet kan worden uitgevoerd door omstandigheden die de reisorganisator zijn aan te rekenen.

Bijstand
Een vraag of hulp nodig? Stuur een mailtje naar info@reisrecht.nl en wij zullen de vraag zo snel mogelijk beantwoorden. Een vraag is altijd gratis.

Meer nieuws

Wij gaan door als u niet verder komt