Biedingen op failliet Airberlin


16 september 2017 om 12:44 door

De biedingen op het failliete Airberlin zijn op 15 september om 14.00 uur gestaakt.
Geïnteresseerden konden tot 15 september bieden op het failliete Airberlin. Zowel op de gehele maatschappij als onderdelen.

Onderdelen Airberlin
Voor zover nu bekend en de Duitse media hebben Lufthansa, Easyjet, Niki Lauda samen met Condor en de Berliner Logistiker Zeitfracht geboden op onderdelen van Airberlin. De ondernemer Utz Claassen met enkele andere investeerders zou de enige zijn die geboden heeft op de gehele maatschappij.

Ryanair
Ryanair had al klachten ingediend vanwege de in hun ogen onterechte wijze waarop Lufthansa en de Duitse (deel)regering Airberlin en Lufthansa leken te bevoordelen. Ryanair spreekt volgen de media van doorgestoken kaart en was failikant tegen de financiële steun die Airberlin kreeg. Deze steun werd ook nog gedoogd door Brussel.

KLanten
De klant is de dupe van de werkelijk bizarre wijze waarop Airberlin haar beleid blijft voortzetten. Duizenden passagiers lijken hun geld kwijt te zijn nu Airberlin de vluchten naar de USA en het Caribisch gebied geannuleerd heeft. Op social media zijn de klachten niet van de lucht. Passagiers weten niet hoe zij terugkomen, schade werd tot op heden niet vergoed en moet men überhaupt nog maar afwachten. Airberlin stuurt de klant doorgaans met een kluitje in het riet.

Klachten
ReisRecht heeft inmiddels pro-forma o.a. klachten ingediend bij het Luftfahrt Bundesamt, de Europese Commissie en bij de Europese Ombudsman. Het is schrijnend te zien dat de rechten van passagiers geheel terzijde worden geschoven om een airline de al jarenlang zeer slecht presteert de hand boven het hoofd te houden cq te beschermen. Het is ReisRecht hierbij geenszins te doen om de vergoedingen of schade. ReisRecht wil antwoorden. Hoe is het mogelijk dat de passagier niet beschermd wordt en Brussel hier met een pennenstreek aan voorbij gaat? Brussel heeft namelijk de steun goedgekeurd, zonder hier garanties voor reizigers aan te verbinden. De Commissie heeft in het verleden, zie COM(2013( 129 van 18 maart 2013, onomwonden aangegeven dat de bestaande wetten de bescherming van passagiersrechten in het geval van een (dreigend) faillissement voldoende houvast bieden. De vergunning verlenende instanties – lees de overheid – dienen dan wel hun werk te doen. Dat is kennelijk niet gebeurd, omdat luchtvaartmaatschappijen onaantastbaar zijn. De vraag is waarom. Wordt vervolgd.

Verkiezingen
Een beslissing voor wat de biedingen betreft op Airberlin wordt over de datum van de Duitse verkiezingen heen getild. Hierop is scherpe kritiek. Men vermoedt dat een bepaalde of negatieve uitkomst, en de vraag is dan voor wie, de verkiezingen kan beïnvloeden.

Meer nieuws

Wij gaan door als u niet verder komt