Consumentenbond wekt met VCS schijn van belangenverstrengeling


26 november 2012 om 14:13 door

Consument de dupe van misleiding?

26 november 2012

De Consumentenbond biedt sinds enige tijd de zogeheten Vlucht Claim Service (VCS) aan. De VCS is een samenwerking van de Consumentenbond met Lennoc en EUclaim. De Consumentenbond verdient 5 euro per bestelde vertragingsverklaring en 5% van het bedrag bij een succesvolle claim via EUclaim (bron: consumentenbond).

Als reden voor zijn samenwerking geeft de Consumentenbond op dat het (citaat:) “consumenten wil wijzen op de verschillende mogelijkheden die zij hebben om compensatie te claimen als een vlucht vertraagd of geannuleerd is.”

Hiermee worden consumenten op het verkeerde been gezet. Immers, zou het de Consumentenbond daadwerkelijk te doen zijn om consumenten te wijzen op de verschillende mogelijkheden die zij hebben om compensatie te innen in het geval van een vluchtvertraging, dan zou het die consumenten tevens wijzen op de mogelijkheid om dat te doen met behulp van andere, goedkopere dienstverleners.

De Consumentenbond biedt nu één van de duurste claimservices aan zonder haar leden t wijzen op de veel goedkopere mogelijkheden. Daarbij worden gedupeerde reizigers ook nog op een andere manier door de Consumentenbond op het verkeerde been gezet. De consument die de Vlucht Claim Service gebruikt krijgt, als gevolg van de de beperkte functionaliteit ervan, namelijk in lang niet alle gevallen datgene waar hij recht op heeft. Zo houdt de VCS bijvoorbeeld geen rekening met eventuele gevolgschade die de consument heeft geleden en die voor cumulatieve vergoeding in aanmerking komt.

Op basis van de voorliggende feiten kan de conclusie niet anders luiden dan dat consumenten bewust niet door de Consumentenbond worden gewezen op alle verschillende mogelijkheden om hun rechten te (doen) effectueren en dat de Consumentenbond hierdoor, gezien het door hemzelf gecreëerde financiële belang, ten minste de schijn van belangenverstrengeling heeft gewekt. ReisRecht doet nogmaals een appèl op de Consumentenbond om reizigers op een onafhankelijke, volledige en eerlijke manier te informeren.

Meer nieuws

Wij gaan door als u niet verder komt