Brussel: richtsnoeren autoverhuur


23 mei 2017 om 12:17 door

Autoverhuur Richtsnoeren
De Europese Commissie heeft in samenwerking met nationale handhavingsinstanties de vijf grote autoverhuurbedrijven er toe gebracht dat duidelijker richtsnoeren zijn vastgesteld. Na veel klachten die de Commissie onder ogen kwam, moeten de richtsnoeren leiden tot een hogere mate van consumentenbescherming. Transparantie, betere informatie en betere praktijken moeten de consument daarbij helpen.

Autoverhuurders
De belangrijkste autoverhuurders in Europa; Hertz, Sixt, Avis, Europcar en Enterprise rent-a-car hebben hun goede wil getoond en betere en eerlijker richtlijnen opgesteld. De klant mag er vanuit gaan dat deze worden nageleefd en in geheel Europa gelden voor alle verhuurders. Veel voorwaarden van diverse autoverhuurders hadden namelijk eenzijdige bedingen. Deze waren soms onrechtmatig, soms onredelijk.

Wat heeft de consument daaraan?
De consument moet duidelijke informatie krijgen over alle verplichte vergoedingen en optionele kosten. Ook moeten de voorwaarden eerlijk zijn en dient de informatie over de borgsom vooraf aan de huur helder te zijn. Eenzijdige voorwaarden mogen niet worden gehanteerd of worden als onredelijk gezien. Denk hierbij aan het terug kunnen brengen van de auto naar een gesloten huurbalie, waarbij de consument toch verantwoordelijk blijft voor eventuele schade die ontstaat tot aan de opening van de huurbalie. Of het geheel uitsluiten van de aansprakelijkheid voor schade van de autoverhuurder als blijkt dat de auto niet in orde is bij aflevering of tijdens de huur door een gebrek aan de auto.

Eigen risico
Er moet duidelijkheid worden gegeven over een eventueel eigen risico voor de klant.

Afschrijving op creditcard
Het afschrijven van schade op de creditcard van de klant zou niet meer mogelijk mogen zijn. De huurder moet altijd en eerst bezwaar kunnen maken tegen de kennisgeving van schade. Autoverhuurders mogen evenmin nog buitensporig hoge kosten in rekening brengen voor geringe schade. Dit klinkt logisch, maar het kwam geregeld voor dat de hele borgsom verloren raakte terwijl er geringe schade was of de schade te hoog werd ingeschat.

Probleem
Heb je als klant toch een probleem met de autoverhuurmaatschappij? Mail ons gerust.

Lees meer HIER

Meer nieuws

Wij gaan door als u niet verder komt