AlItalia weer in problemen


25 april 2017 om 17:34 door

Er zijn weer grote zorgen ontstaan over de luchtvaartmaatschappij AlItalia. Een faillissement lijkt onafwendbaar nu de werknemers van de airline een reddingsplan afkeurden. AlItalia heeft inmiddels uitstel van betaling aangevraagd. Het plan voorzag onder andere in het schrappen van honderden banen en het inleveren van salaris. Diverse media en insiders hebben de afgelopen jaren al diverse keren gewaarschuwd voor een dreigend faillissement. De airline stond in het verleden al in de belangstelling van o.a. KLM en Air France. De Italiaanse staat wilde haar belang van 49% verkopen in het verlieslijdende AlItalia. Uiteindelijk verkreeg de luchtvaartmaatschappij Etihad een aanmerkelijk belang en werd er geïnvesteerd. De service aan boord, het aanbod en de uitstraling werden zeker beter, maar AlItalia maakt nog steeds grote verliezen. Eerder berichtte ItalyEurope24 al dat zij verwachtten dat er in april geen cash meer zou zijn om de salarissen, airport fees, kerosine en dergelijke te betalen. Dat moment lijkt nu gekomen.

De georganiseerde reisbranche en reizigers moeten zich dan ook zorgen maken. In tegenstelling tot de georganiseerde aanbieders van een pakketreis, hebben luchtvaartmaatschappijen geen wettelijke plicht om zich te verzekeren tegen een faillissement. Dat is ronduit marktverstorend en daarom schandalig te noemen. Als je een reis boekt bij een reisorganisator waarbij je bijvoorbeeld minimaal een vlucht plus hotel of andere significante dienst boekt ben je verzekerd als reiziger. In Nederland kennen we hiertoe de SGR, Stichting Garantiefonds Reisgelden. De reisbranche zelf of de koper van een direct en los gekocht ticket is niet verzekerd en waarschijnlijk zijn geld kwijt in het geval van een faillissement.

Het zou tijd worden de politiek eens vragen te stellen over de positie van luchtvaartmaatschappijen. De lobby en het belang is ogenschijnlijk zo groot dat men deze vervoerders niet wil of durft aan te pakken. Recent nog heeft de IATA, de brancheorganisatie van airlines, de betalingsverplichtingen aangescherpt richting de reisverkopers. Deze moeten nog eerder de gelden afdragen in het geval van de aankoop van een ticket. Men ‘casht’ dus het geld voor de vliegindustrie, zelfs wetende of vermoedend dat een airline in zwaar weer verkeert. De reisbranche en politiek zouden zich eens moeten beraden of de IATA of ICAO geen zorgplicht hebben of opgelegd zouden moeten krijgen met de berichtgeving over AlItalia in het achterhoofd. Helaas lijkt het echter alsof de politiek en overheid in alle landen met een luchtvaartindustrie deze de hand boven het hoofd houdt of hoegenaamd als te onmisbaar acht om een hoge mate van consumentenbescherming werkelijk en daadkrachtig af te dwingen. Zou de schrijver hiervan nu een ticket van AlItalia vooruit willen of durven betalen? Even niet. Waar rook is, kan het al flink branden.

Meer nieuws

Wij gaan door als u niet verder komt