Airlines mogelijk bij wet verplicht om passagiersgegevens te bewerken en te delen


10 november 2017 om 08:50 door

Airlines verplicht passagiersgegevens te delen

Uit antwoorden van de staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu en de minister van Justitie en Veiligheid op schriftelijke Kamervragen blijkt dat de regering al enige tijd achter de schermen bezig is met de oprichting van een Passagiersinformatie-eenheid (Pi-NL). De Pi-NL zal exclusief bevoegd zijn om passagiersgegevens te verzamelen en te analyseren ten behoeve van de bestrijding van terrorisme en zware criminaliteit. “Ook voor intra-Schengen vluchten zullen passagiersgegevens vooraf worden geanalyseerd. Daarmee hebben de lidstaten een instrument om zicht te krijgen op de reisbewegingen van gekende en ongekende personen van wie op basis van de binnen wettelijke kaders uitgevoerde analyse, een dreiging uit gaat”, aldus de bewindslieden.

Reactie bewindslieden

Uit de reactie van de bewindslieden kan tevens worden opgemaakt dat, ten einde de Pi-NL in staat te stellen zijn werk te doen, wordt overwogen om vliegmaatschappijen bij wet te verplichten om voorafgaande aan elke vlucht een zogeheten conformiteitscheck uit te voeren. Tijdens die check wordt aan de hand van het paspoort gecontroleerd of personen die een vervoersbewijs hebben gekocht ook daadwerkelijk gebruik maken van het vervoersbewijs en of passagiers in het vliegtuig reizen met een ticket op eigen naam. “Met de verplichte conformiteitscheck kan Pi-NL passagiersgegevens ontvangen van luchtvaartmaatschappijen van personen die daadwerkelijk aan boord van het vliegtuig zijn.” aldus de staatssecretaris en de minister.

Wettelijke verplichting

Blijkens de brief van de bewindslieden zitten aan zo’n wettelijke verplichting nog wel wat haken en ogen.  Zo wordt enerzijds geconstateerd dat de Europese PNR richtlijn, waarop de nieuwe wet wordt gebaseerd, niet de mogelijkheid biedt om te controleren of personen die een vervoersbewijs hebben gekocht ook daadwerkelijk gebruik maken van het vervoersbewijs en of passagiers in het vliegtuig reizen met een ticket op eigen naam, terwijl anderzijds wordt gesteld dat luchtvaartmaatschappijen ‘op basis van huidige Europese regelgeving’ door de EU lidstaten kunnen  worden verplicht om een conformiteitschecks uit te voeren voor vluchten die vertrekken vanaf hun grondgebied naar andere lidstaten.

Meer nieuws

Wij gaan door als u niet verder komt