Airline TACV uit Kaapverdië en de ILT negeren negatieve geluiden
De vraag kan gesteld worden of de luchtvaartmaatschappij TACV en de vergunning verlenende autoriteiten en toezichthouder hun werk naar behoren doen. In 2016 was al sprake van een beslaglegging op een machine van TACV. TACV, de nationale luchtvaartmaatschappij van Kaapverdië, draait al jarenlang verlies. Vertragingen zijn aan de orde van de dag, beloftes ten aanzien van reizigers worden niet nagekomen en bagage blijft soms gewoonweg staan. TACV is recent uitgeweken van Schiphol naar vertrek vanaf Rotterdam en lijkt te stoppen met vliegen vanaf Nederland vanaf 24 september. De vraag werpt zich ook op of de kortere baan op Rotterdam niet indirect voor problemen zorgt. Lotleidir Icelandic, het moederbedrijf van Iceland Air, lijkt nu naar voren geschoven om TACV via een management-deal klaar te maken voor privatisering en tegen een genoemde vergoeding van bijna 1 miljoen dollar per jaar. Een al lang door de Wereldbank gestelde eis. Vlucht TACV nu voor schuldeisers of een nieuwe mogelijke beslaglegging? ReisRecht had deze al aangekondigd in ieder geval. Inmiddels lijkt de ILT – Inspectie Luchtvaart, formeel Inspectie Leefomgeving & Transport – het allemaal prima te vinden, terwijl de Europese Verordening EG 1008/2008 schreeuwt om ingrijpen. En wat heeft de Wereldbank hiermee te maken?
Terughoudend
Vooropgesteld; we stellen ons terughoudend op tenzij (b)lijkt dat overheden, toezichthouders etc luchtvaartmaatschappijen geheel anders beoordelen dan de passagiers en reisbranche die juist bescherming behoren te genieten. En in het geval een airline zijn beloftes niet nakomt of sprake is van wanprestaties. Air Berlin is daar een voorbeeld van. AlItalia moet ook al snel weer financiële steun ontvangen of verkocht worden om dit jaar of 2018 te overleven. En TACV is eenvoudigweg een zeer slecht presterende luchtvaartmaatschappij.
Wat of wie is TACV. De nationale trots.
TACV is de nationale luchtvaartmaatschappij van Kaapverdië. Het is – nog – een staatsbedrijf. Van trots wordt nog nauwelijks gesproken. TACV is een hoofdpijndossier zo lijkt het.
Historie
TACV wordt door vele passagiers al lang als erbarmelijk ervaren. Van oudsher waren vele Nederlanders met een Kaapverdiaanse achtergrond of met familiebanden goeddeels afhankelijk van TACV omdat deze airline op specifieke bestemmingen vloog op Kaapverdië of een betere verbinding had. De service wordt echter belabberd genoemd. Slecht management wordt genoemd als oorzaak en vooral de in Rotterdam sterk vertegenwoordigde gemeenschap met een Kaapverdiaanse achtergrond spreekt van te sterke ‘familiebanden’ met sommige passagiers die op basis daarvan nogal eens iets gedaan krijgen. Een bepaalde familienaam was soms genoeg. Ook als iemand niet werkelijk familie is.
Vertragingen en service
Het op schema vertrekken van een toestel van TACV vanaf Schiphol was echter een uitdaging op zich. Als gevolg hiervan werden vele passagiers gedupeerd. Indien sprake is van een vluchtvertraging heeft de passagier uit hoofde van de zogenaamde DBC-regeling of EG 261/2004 recht op compensatie. TACV laat dit echter in vele gevallen na. Zelfs na beloftes aan klanten blijft de betaling uit. ReisRecht heeft hiervan ook melding gemaakt bij de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT), maar deze lijken – als vrijwel altijd – niets te doen tegen de praktijken van bepaalde en slecht presterende luchtvaartmaatschappijen.
Beslaglegging
In 2016 is een toestel van TACV Cabo Verde Airlines al eens aan de ketting gelegd wegens uitstaande schulden. De leasemaatschappij AerCap had een enorme vordering op TACV. Dit was kennelijk nog steeds geen reden voor de ILT om op te treden ter bescherming van passagiers en om een eerlijk level playing field in stand te houden voor wél goed en correct presterende airlines.
Handhaving rechtspraak
Op 17 mei 2017 is het vonnis verschenen waarin één van de twee vennoten van ReisRecht.nl optrad, HIER https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RVS:2017:1283&showbutton=true&keyword=TACV en de Staatssecretaris (ILT) verzocht om handhavend op te treden tegen TACV. Als gevolg van een arrest van het Europees Hof van Justitie van de EU echter oordeelde de rechtbank dat de ILT zich niet bevoegd hoefde te achten om handhavend op te treden in individuele gevallen. Wat dan een niet-individueel geval is weet nog steeds niemand. En zeker in het geval van TACV kan men zich afvragen wat de ILT überhaupt nog doet om de hoge mate van bescherming van passagiers te waarborgen. Dat is namelijk het doel van Verordening EG 261/2004 waarin ook staat dat elke lidstaat een instantie moet aanwijzen die handhaaft. Deze vastgestelde sancties voor overtreding van deze verordening moesten doeltreffend, evenredig en afschrikkend zijn.
Wereldbank investeert, eist of gooit geld over de balk?
En toen was daar het bericht in april 2017 in de Boas Noticias dat de Wereldbank TACV zou ondersteunen om de weg naar herstel of naar boven in te zetten met privatisering en wat al niet meer als doel. Een geloofwaardige strategie dacht men. De Wereldbank had er geld voor over.
Copy, paste and repeat
Als men Wereldbank en TACV in Google intikt, begint dit verhaal opeens écht te leven. In 2005 http://siteresources.worldbank.org/EXTAIRTRANSPORT/Resources/515180-1262792532589/privatization_draft_capverde.pdf en 2007 http://pubdocs.worldbank.org/en/992911434714724688/Air-Transport-Annual-Report-FY07.pdf waren ook al dergelijke berichten te lezen. En dit herhaalt zich keer op keer. Citaten: Nevertheless, the Bank financed specialized consulting firm has successfully initiated the restructuring of TACV, the latter of which has been able to cut overhead and improve operations. The consultant, Sterling Merchant Bankers, has presented a coherent privatization action plan, which is currently under consideration by the GoCV. Nog een citaat: The Board of TACV and its new management have taken corrective measures by retrieving from loss making markets and by cutting cost. En nog één: The overall goal or expected output is the successful privatization of TACV by 2005. Een laatste: The biggest contributors to these losses were TACV.
Wat heeft men dan wel bewerkstelligd?
Geen idee. We zijn erg benieuwd naar de reacties van deze of gene. Feit is dat wij van mening zijn dat TACV de kritiek inmiddels ten volle verdient. Een volgend incident heeft daarbij onze bijzondere aandacht, gezien – alweer -de rol van de ILT en toezichthouders.
Bagage laten staan
Van tientalllen passagiers vernamen wij dat bagage op de TACV-vlucht vanaf Rotterdam gewoonweg was achtergelaten. Dit relaas krijgt een bijzondere lading als men zich de vraag stelt waarom een airline bagage laat staan. Er kán een technisch probleem zijn natuurlijk. Een airline kan echter ooko willen besparen op brandstof of om de gewenste aantallen passagiers te kunnen vervoeren. Het loadsheet van de bewuste vlucht moet altijd kloppen. Om een bestemming te bereiken en te kunnen landen, stijgen of in het geval van een noodstop wordt altijd rekening gehouden met het toestel, de aantallen passagiers, de bagage, de vracht, de brandstof etc. En dan valt iets op. TACV had de vluchten ten slotte al verplaatst van Schiphol naar Rotterdam. Op zich te begrijpen, omdat Rotterdam zoals gezegd een grote gemeenschap kent met een Kaapverdiaanse achtergrond.
Rotterdamse runway te kort?
De zogenaamde runway length van Amsterdam is tussen de 3300-3800 meter, afhankelijk van welke baan men gebruikt. De runway length van Rotterdam is echter 2200 meter. De vliegafstand van Rotterdam naar Sao Pedro op Kaapverdië is 2910 mijl. Een Boeing 757-200 – waar TACV mee vliegt – kán 3915 miles vliegen, ruim 1000 mijl verder dus nog. Echter, dat kan in het geval de runway 2360 meter lang is. Rotterdam heeft slechts een landingsbaan van 2200 meter. Dat betekent dat het toestel van TACV 160 meter te kort komt om op Maximum Take Off Weight weg te gaan (lees; met alle payload). Het is dus goed mogelijk dat TACV iets moest doen om lichter te worden en los te komen van de baan of om de noodprocedures in het geval van het afbreken van de vlucht te kunnen uitvoeren. Op Schiphol, zou je kunnen zeggen, lijkt dat een minder probleem. Moet een machine echter vol in de rem, dan landt het toestel op Schiphol allicht met de neus in de weilanden. In Rotterdam eindigt het toestel eerder op de snelweg A13. Dit zou kunnen verklaren waarom TACV bagage achterlaat als alle passagier aan boord geboekt zijn.
De Inspectie Luchtvaart ILT
Navraag bij de ILT, de Inspectie Leefomgeving & Transport, leert dat TACV niet onder verscherpt toezicht staat. Opnieuw, en nadat Air Berlin de rechten van passagiers al tijdenlang onvoldoende respecteerde, lijkt een luchtvaartmaatschappij de hand boven het hoofd te worden gehouden. ReisRecht constateerde eerder al dat een rapport van de ILT over de informatievoorziening van bepaalde airlines inzake de passagiersrechten ronduit belabberd was. Men zou zo langzamerhand kunnen beginnen te denken dat de ILT een vooruitgeschoven post is van economische zaken die de belangen van airlines in het oog houdt en niet die van passagiers, zoals gewenst en de Verordening voorschrijft.