Airberlin en AlItalia: nieuws rond beide airlines


16 oktober 2017 om 21:58 door

Airberlin en AlItalia nieuws
Eerder schreven wij dat Ryanair zich had teruggetrokken als mogelijke koper van (delen) van AlItalia. Alitalia verkeert al sinds dit voorjaar in een staat van faillissement, maar wordt door kredieten overeind gehouden. Inmiddels schrijven diverse media in Duitsland, Oostenrijk en Italië dat Lufthansa zich formeel als een belangrijke gegadigde gemeld heeft. Volgens bronnen, waaronder de Italiaanse krant Corriera della Sera zou Lufthansa niet langer interesse hebben om Alitalia als geheel te kopen. Lufthansa zou nu nog slechts geïnteresseerd zijn in een deel van de vloot, crew en vooral de internationale verkeersrechten en directe routes. Volgens de Italiaanse krant zouden de plannen van Lufthansa tot een halvering van het personeel leiden. De Italiaanse regering lijkt daar nu een stokje voor te steken. Zij geeft de voorkeur aan een totale verkoop.

Verkoop uitgesteld
De Italiaanse regering heeft nu de laatste datum van het biedingsproces uitgesteld naar einde april 2018. De termijn voor een verkoop van Alitalia zou in november verlopen. De recente gebeurtenissen rond Airberlin en Monarch zouden AlItalia evenmin gunstig gezind zijn heet het. Ook het overbruggingskrediet door de overheid wordt nu verlengd. Er wordt nog eens 300 miljoen euro in AlItalia gepompt. Dit komt bovenop het krediet van 600 miljoen euro dat eerder al verleend is. Alitalia is lange tijd, net als Airberlin, financieel ondersteund door Etihad, maar deze heeft zich teruggetrokken als financier. Analisten achten Alitalie ‘on-saneerbaar’. De vraag blijft dus actueel of reizigers in de toekomst zeker zijn van hun ticket.

Mededingingsautoriteiten
Een andere vraag die opdoemt is of de tweede staatssteun wel geoorloofd is en zich kan verenigen met de richtsnoeren van de Europese Commissie. Er worden steeds meer vragen gesteld bij de reddingsoperaties. De staatssteun voor Airberlin is inmiddels onderwerp van gesprek in Duitsland.

Airberlin en Duitsland onder vuur wegens staatssteun
Eén van de meest invloedrijke economen in Duitsland, prof. Achim Wambach, heeft zich inmiddels ook geroerd. Professor Wambach is niet alleen econoom, maar ook voorzitter van de zogenaamde Monopolkommission en President van het Europese Centrum voor Economische Studie (ZEW). De Monopolkommission is te vergelijken met de Mededingingsautoriteit. De heer Wambach heeft zich zeer recent uitgelaten over de aankoop van Airberlin door Lufthansa. Niet alleen stelt hij dat het waarschijnlijk is dat Lufthansa bepaalde start- en landingsrechten moet afstaan. De Monopolkommission gaat naar verluid elk afzonderlijk traject beoordelen. Indien er wordt vastgesteld dat er concurrentieproblemen zijn, zal hij ingrijpen. Ook bekritiseert hij de staatssteun door de Duitse overheid. Hij acht de staatssteun in de vorm van een krediet gewoonweg niet goed. Hij meent dat er andere oplossingen zouden moeten zijn zoals bijvoorbeeld een faillissementsverzekering bij Pakketreizen. Dat is zeer interessant. De tijd lijkt rijp om alle belanghebbenden bij elkaar aan tafel te krijgen en dit voor eens en altijd af te dwingen in Brussel. Wordt vervolgd.

Meer nieuws

Wij gaan door als u niet verder komt