Air Berlin annuleert vluchten Caribisch gebied


12 september 2017 om 16:11 door

Air Berlin annuleert Caribisch gebied
Air Berlin heeft voor de komende dagen de vluchten naar het Caribisch gebied geannuleerd. Duizenden reizigers en reisorganisaties verkeren in onzekerheid over wat zij nu moeten doen.

Aansprakelijkheid
Vele reisbedrijven laten ons weten dat er geen informatie wordt gegeven over alternatieven, omboekingen en het terugboeken van gelden. Feitelijk verkeert Air Berlin (al tijden) in een staat van faillissement. De IATA heeft een onvoldoende garantie/waarborgsom gestald gekregen van Air Berlin, maar deze is van korte duur. En volgens de berichten kunnen klanten geen geld terug krijgen voor tickets die voor de datum van het faillissement zijn uitgegeven. Heeft de reiziger echter een pakketreis geboekt – een vlucht plus hotel bij dezelfde organisatie en onder de naam van een organisator- dan is deze aan te spreken op het alternatief. De meerkosten voor een alternatieve vlucht komen ook voor rekening van de reisorganisatie. Accepteer in geen geval zomaar een bericht dat de meerkosten voor de consument zijn.

IATA
De IATA speelt hierin een kwalijke rol. Deze belangenorganisatie van de luchtvaart doet feitelijk alsof haar neus bloedt en laat de reizigers, de klanten, in het ongewisse of verschuilt zich achter onduidelijke regels. De late alertheid van de ANVR is eveneens zorgelijk. Air Berlin draait al bijna een decennium verlies. Pas nu, met het einde in zicht en levensgrote problemen voor de reisbranche, is men wakker geschud. De ANVR laat op haar site weten ‘de aanscherping van regels voor de airlines (en de IATA?) op de agenda te zetten’. Rijkelijk laat ons inziens, nu ReisRecht en andere media al tijden publiceren over de grote zorgen omtrent Air Berlin. De kritiek onder de ANVR-leden zelf is te horen, waarbij men zich afvraagt wat de ANVR dan wél als een probleem zag al die tijd. Het faillissement van Air Berlin raakt niet alleen de consument, maar ook de reisorganisaties die vaak moeten opdraaien voor de schade. Kleinere bedrijven die veel Air Berlin boekten kunnen hierdoor in grote problemen geraken. Een TUI overleeft het wel en kan de financiële klappen opvangen. Als vervolgens kleinere bedrijven omvallen, ‘profiteert’ een TUI of Thomas Cook hier ongewild dubbel van. Meer stoelen en minder concurrentie. Laat echter duidelijk zijn dat zij deze situatie niet veroorzaakt hebben. Ook zij lijden schade hiervan. Feit is wel dat deze situatie juist laat zien dat de steun voor Air Berlin concurrentieverstorend werkt. Hoe is het mogelijk dat Brussel de overheidssteun van 150 miljoen aan Air Berlin niet als marktverstorend zag en dit goedkeurde? Er wordt door diversen gedacht aan een opgezet ‘spel’, zodat Air Berlin gunstig overgenomen kan worden.

Politiek en Brussel
De grootste zorg die iedereen zou moeten hebben is echter waarom de politiek en Brussel het gesol met de reizigers toelaten. Air Berlin heeft overheidssteun gekregen, maar de klant kan veelal fluiten naar haar geld. Toezichthouders houden zich muisstil en treden niet op. Als Air Berlin niet vliegt is het de vraag hoe men zijn geld terugkrijgt. Als men vertraagd is of de vlucht wordt geannuleerd, is het de vraag of men compensatie verkrijgt. Air Berlin heeft al laten weten dat dit niet mogelijk is voor alle vluchten tot 15 augustus.

Meer nieuws

Wij gaan door als u niet verder komt