Aap dankzij Travelbird (wederom) uit mouw ANVR.


17 november 2014 om 10:35 door

ANVR-voorman Frank Oostdam zegt blij te zijn dat Travelbird sinds donderdagavond is aangesloten bij SGR en voegt daar aan toe: ‘Nu nog het ANVR-lidmaatschap.’*.

17 november 2014

Waarom is Oostdam blij? Of liever, voor wie? Niet voor zijn bestaande leden. Die kunnen concurrent Travelbird immers niet langer door de ANVR aan de schandpaal laten nagelen. Oostdam is kennelijk vooral blij voor de ANVR zelf.

Uit veel blijkt dat de ANVR het lidmaatschap van de SGR en de ANVR ziet als als doel op zich, in plaats van als middel. Dit beeld wordt bevestigd door de gevolgen van het faillissement van OAD voor de ANVR en door het uitblijven van een effectieve oplossing voor de schending van de rechten van reizigers door ANVR-leden.

Het uitblijven van die oplossing gebeurt in weerwil van de op de ANVR rustende verplichtingen die voortvloeien uit het ‘ANVR-keurmerk’. Of zoals de ANVR het zelf zegt: ‘Met een keurmerk mag de consument een bepaalde kwaliteit verwachten, waar de keurmerkeigenaar op toeziet.’

De reiziger mag volgens de ANVR dus van de ANVR verwachten dat de ANVR er effectief op toeziet dat zijn leden hun verplichtingen met betrekking tot de reizigersrechten naleven. Dit kan de ANVR heel gemakkelijk doen, namelijk door periodiek aan zijn leden om inzage te vragen in de klachtendossiers. Zou de ANVR dit doen, dan zou de ANVR zelf kunnen constateren dat zijn leden de op hun rustende verplichtingen ten aanzien van hun klanten lang niet altijd nakomen.    

In plaats van zijn leden in het kader van het keurmerk te controleren, verwijst de ANVR steevast naar de mogelijkheid van de reiziger om een klacht bij de Geschillencommissie in te dienen. Dit snijdt echter geen hout. De reiziger moet zich volgens de ANVR-voorschriften immers 1) éérst bij de reisorganisator beklagen, door wie hij vervolgens 2) vaak op het verkeerde been wordt gezet, waardoor de reiziger 3) ten onrechte meent geen kans van slagen te hebben bij de Geschillencommissie, waardoor de reiziger 4) van een procedure bij de Geschillencommissie afziet. 

De mogelijkheid om een klacht bij de Geschillencommissie in te dienen lost het probleem dus niet op. 

ReisRecht roept de ANVR wederom op om aantoonbaar ernst te gaan maken met de naleving van de reizigersrechten door zijn leden. 

ReisRecht

* klik hier om de uitspraak van Oostdam na te lezen.

Meer nieuws

Wij gaan door als u niet verder komt