Compensatie bij aansluitende vluchten van twee verschillende airlines


7 maart 2018 om 11:15 door

Het Hof van Justitie van de EU heeft vandaag in een arrest bepaald dat de luchtvaartmaatschappij die in een lidstaat slechts het eerste deeltraject van rechtstreeks aansluitende vluchten heeft uitgevoerd, voor de rechterlijke instanties van de lidstaat van de eindbestemming kan worden opgeroepen voor compensatie wegens de vluchtvertraging.

Één boeking
De aansluitende vluchten moeten in één boeking door de passagier zijn gekocht. In de zaak waarover het Hof oordeelt gaat het over twee bij Iberia geboekte vluchten voor het traject Melilla – Madrid – Frankfurt am Main, waarvan de eerste binnenlandse vlucht in Spanje voor rekening van Iberia werd uitgevoerd door de Spaanse luchtvaartmaatschappij Air Nostrum. Deze vlucht heeft een vertraging (45 minuten en 20 minuten) opgelopen, waardoor de luchtreizigers hun aansluitende tweede vlucht naar Duitsland hebben gemist. De luchtreizigers zijn uiteindelijk met ongeveer 13 uur vluchtvertraging op hun eindbestemming aangekomen. In principe heeft de reiziger recht op compensatie indien de vlucht met meer dan 3 uur vertraagd aankomt.

Bevoegde rechter
In zijn arrest van vandaag komt het Hof tot de slotsom dat de eindbestemming in Duitsland kan worden beschouwd als de plaats van uitvoering van de te verrichten prestaties en dit niet alleen met betrekking tot de tweede vlucht, maar ook met betrekking de eerste binnenlandse vlucht in Spanje. Hieruit volgt dat de Duitse rechterlijke instanties in beginsel bevoegd zijn om kennis te nemen van vorderingen tot compensatie tegen een buitenlandse luchtvaartmaatschappij als Air Nostrum.

Zie eerder vergelijk tarieven compensatie vluchtvertraging no cure no pay HIER en compensatie vluchtwijziging ook voor charters HIER

Meer nieuws

Wij gaan door als u niet verder komt